2014-11-05

Flower petal deep cleanser mask dupe

Varför punga ut 400 pix på något när man kan göra något liknande själv för en bråkdel av priset?

När man tittar på innehållsförteckningen så ser man att den innehåller bland annat kamomill, ros, rosengeranium och lavendel. Eftersom den färdiga produkten är så pass beige utseendemässigt så utgår jag ifrån att de har använt eteriska oljor av dessa växter och inte tagit växterna och pulveriserat dom. Hade de använt pulveriserade växter skulle slutprodukten ha fått en betydligt mörkare nyans än vad jag har kunnat se på bilderna som jag har sett.

Jag har inte provat originalet utan jag testar mig fram. Var och en kan själv justera receptet om man inte tycker att det är tillräckligt likt originalet.

Ingredienser
Oats, chamomile, rose, rose geranium, bentonite clay, milk powder, lavender.

Många använder denna produkt för att både skrubba och behandla huden. Jag tycker inte att man ska hålla på och skrubba ansiktshuden, det är bättre att köra med specialprodukter med AHA-syror i istället. Skrubbar man huden kan man få problem med ytliga blodkärl och det är inte säkert att dessa försvinner om man slutar med dumheterna.

Kolloidalt havremjöl är extra finmalet havremjöl som sägs att det inte ska riva huden om man ska använda det till peeling. Men jag tycker att det är för effektivt som peeling om man använder det så. Låter man bli att skrubba med pulvret så kan även känslig hy använda det. Själv får jag problem med röda näsvingar om jag skrubbar med havremjöl i ansiktet, precis som med allt annat skrubbigt. Och då har inte jag den känsligaste huden. Observera att kolloidalt havremjöl är inte samma sak som pulveriserade havregryn. Havremjölet har en uppmjukande verkan på huden, samt en klådstillande effekt.

Bentonitleran är extra bra på att suga upp flott, gifter och orenheter ur huden.

Skummjölkpulvret gör huden mjuk och len. Finns att köpa i mataffären. Kan ersättas med getmjölkspulver om man så önskar.

Generellt för de eteriska oljorna är att de ska lugna huden, hjälpa till med cellregenerationen och även verka lite sammandragande på slapp hud. Har man riktigt känslig hy kan man skippa de eteriska oljorna helt.

Flower petal deep cleanser mask dupe
2 msk kolloidalt havremjöl
1 msk bentonitlera
1 msk mjölkpulver, av skummjölk
1 dr romersk kamomill
1 dr ros otto/rosenträ
1 dr rosengeranium
1 dr lavendel

Gör så här
Blanda alla torra pulver i en glasbägare.

Tillsätt eteriska oljor om det ska med och börja mosa ihop med en liten sked.

Sikta genom en finmaskig sil så alla klumpar försvinner. De eteriska oljorna klumpar gärna ihop pulvret och kan göra det svårt att integrera dom med hela produkten. Gör man inte detta så kan man få kan man få små överraskningar med koncentrerad eterisk olja i ansiktet när man använder produkten.

När allt är väl blandat så häller man över i en ren glasburk.

Etikettera och det är klart.

Sedan när produkten ska användas så tar man en lagom mängd produkt och blöter det antingen med vatten eller någon annan typ av vätska som man tycker är spännande. Klappa in produkten i huden och låt det hela verka i 10-15 minuter. Skölj sedan av.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg