2014-10-15

Avokadoolja

Persea gratissima/P. americana

Innehåll
Palmitinsyra 7-32 %, stearinsyra 1-2 %, palmitolsyra 9 %, oljesyra 36-80 %, linolsyra 6-18 %, alfalinolensyra 0.7 %, oförtvålbara ämnen 3-11 % (vitamin E, betakaroten, lecitin, olika steroler och klorofyll). Det är klorofyllet som ger den gröna färgen.

Om själva frukten inte innehåller vitamin D så innehåller inte oljan det heller.

Giftighet
Kan tillägga att det är bara vi människor som kan äta denna frukt, vad jag vet, kanske finns någon art till som kan äta avokados. Men det är giftigt för de flesta arter, så mata inte era husdjur med denna frukt. Det är persinet i frukten som gör den giftig. Det är ett derivat från någon fettsyra. Kan orsaka problem med magen, som kolik, diarré, etc, djuren kan även dö.

Allergi
Sedan finns det människor som är allergiska mot avokados, vet att jag själv kan reagera om jag äter avokado varje dag flera dagar i sträck. Mina fötter blir varma (fötterna känns heta men när jag tar på dom är de normalvarma) och kliiga, riktigt obehagligt. Andra reagerar säkert annorlunda än vad jag gör.

Användning
Har man hudproblem kan avokadooljan vara värd att testa.

Detta är en fet olja som kan kännas klibbig på huden om den används ensam. Speciellt på stora ytor.

Oljan är känslig för upphettning. Med andra ord så tillsätter man denna i tredje fasen när man gör krämer.

I mat
Här kan den passa som salladsolja. Det är bara att använda den som man gör med finare olivolja i dressingar, kanske funkar det att ringla den över diverse kalla rätter. Har själv inte provat den i maten. Så jag vet inte hur det smakar.


Källor
Shenet
Crearome
Guldet från växterna - Finn Andersen
Whfoods 
Livsmedelsverket - Grönsaker och frukter analys av näringsämnen - av Monika Pearson, Joakim Engman, Bodil Rundberg, Anna von Malmborg, Sören Wretling och Veronica Öhrvik