2014-06-13

Strawberry Body Gel

Ibland sommartid har jag ibland upplevt att jag inte behöver smörja med en bodylotion då det lätt blir för kladdigt, men jag vill gärna återfukta huden på nåt sätt.

En body gel ger en fräschare känsla då klimatet är varmt och fuktigt. Samtidigt är det inte lika knöligt att göra ett gel jämfört med en bodylotion, ett extra plus då det är varmt och man kanske inte vill stå vid varma spisen och göra bodylotion.

Kom dock ihåg att om doften inte är vattenlöslig (som eteriska oljor) så måste den ner i oljorna tillsammans med rosmarin antioxidanten. Följ återförsäljarens hänvisning angående doseringen.

Mitt tips när det gäller eteriska oljor är att bara använda färska eteriska oljor. Rosmarin antioxidanten hjälper även till med att hålla de ingående eteriska oljorna i produkten fräscha, men det hjälper inte så mycket om de redan är skruttiga.

Sesamoljan valde jag för att jag tycker att den är trevlig att använda. Jojobaoljan valde jag för att den ger en lätt sammetslen känsla till produkten.

Rosmarin antioxidanten är till för att oljorna och eventuella eteriska oljor inte ska härskna.

Citronsyran hjälper till med att binda metaller som kan finnas i produkten, pH:t på produkten blir även lite lägre.

Strawberry Body Gel
2 g xantangum
168 g dest. vatten
1 g paraben
6.5 g glycerol
0.2 g citronsyra
15 g sesamolja
4 g jojobaolja
8 dr rosmarin antioxidant
2 g jordgubbsarom

Gör så här
Blanda sesamolja och jojobaolja med rosmarin antioxidanten.

Rör i citronsyra ner i vattnet, vispa lite och se till att det löser sig.

Gör gelén genom att vispa ner xantangumet ner i vätskan. Gör man detta ordentligt så är gelén är helt klumpfri.

Låt nu gelén stå i 20 minuter.

Rör runt i gelén med vispen, den borde se helt slät och homogen ut nu.

Ha sedan ner parabenet, glycerolet och jordgubbsaromet.

Rör sedan ner sesamoljan och jojobaoljan med rosmarin antioxidanten. Allt ska blandas ordentligt.

Häll upp i ren flaska.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg