2013-06-10

Test med doftoljor del 2

Tänkte att jag skulle gå igenom hur doften blev på de olika doftoljorna.

Tvålbasen som jag använde var väldigt mjuk, när jag tog upp tvålarna ur formarna den 20130331 så var en del av tvålarna fortfarande smetiga. Vilket försvårade när jag skulle ta ur tvålarna ur de hårdare formarna. Och rapsoljan gjorde även sitt med doften på tvålarna. Jag förstår inte hur folk gillar att ha rapsolja i sina tvålar, det stinker verkligen.

Tvålen gjordes den 2013-03-24 och den 2013-04-01 var det som jag luktade mig igenom tvålarna.

Bättre sent än aldrig.

Olea naturtvålars doftoljor
Kokos: väldigt starkt av kokos, sedan blev tvålen brun.
Ros: ros, tantig ros, blir kanske bra om man kombinerar med en bra vaniljdoft som inte luktar godis och som inte missfärgar.

The Soap kitchen doftoljorna
Wet garden: väldigt svag doft sedan så kändes inte doften lika trevlig i tvålen som i flaskan.
Lemon fizz: extremt svag doft, skulle jag prova den igen i större koncentration så lär det bara lukta rengöringsmedel.
Lime: rengöringsmedel, rätt så stark doft.
Sandelträ + vanilj: luktade ok (jämfört med de andra) men vet inte om det blev så bra. Luktar varmt, sött och träigt. Tvålen blev missfärgad.
Viol devon: svag doft. Rätt ok violdoft.
Lemon zest: svag och en konstig citrusdoft.
Vanilj: (non discolouring) luktade varmt men hade en lite skum vaniljdoft.
Viol parma: svag violdoft. Rätt ok.
Orange zest: rengöringsmedel, citrusaktig och inte apelsinig.
Sandelträ: typisk tvålparfym. Vet inte om det är en gubbig eller tantig doft. Vet inte om det är så mycket sandelträ i doften direkt.

Sanna of Sweden doftoljorna
Lakrits: luktade fortfarande lakrits i tvålen. Svettig tvål.
Viol: luktade ganska starkt av viol, starkare än de andra två violdofterna. Tvålen hade även svettats.
White tea: fick en riktigt konstig doft. Tvålen hade också svettats.
Fikon: fikon doften försvann, jätte konstig (äcklig) doft, även den här hade svettats.

Generellt för The soap kitchens doftoljor som jag har provat är att de luktar syntetiskt och ibland även billigt. Violdofterna var de enda som luktade riktigt gott i flaskorna och som inte förändrades nämnvärt i tvålen, de kan dock behövas doseras lite högre för att bli bra. Sandelträ + vaniljdoften var den enda som förändrades till det bättre i tvålen, men jag vet inte om jag kommer att vilja använda den i någon tvål, så bra blev det inte. Resten av doftoljorna blev bara sämre.

Doftoljorna från Sanna of Sweden var det lite si och sådär med. Viol- och lakritsdoften behöll sina dofter, men white tea och fikon blev helt förfärliga. Sedan fick alla dofterna tvålarna att svettas.

Olea naturtvålars doftoljor har också förändrat i tvålen, mycket av sötheten försvann i dofterna och de luktade mer som det ska. Här gäller snarare att man får ta reda på vilken koncentration man ska ha. Kokosen tror jag kan bli riktigt trevlig i tvål bara man doserar lite lägre. Rosen kan nog behöva vara lite starkare och även kanske kombineras med nåt annat för att ta bort den värsta tanteffekten.