2012-12-09

Salt + tvål del 2


Så här såg den rosendoftande salttvålen ut när den låg i formen, den som hade grovt himalayasalt på sig.


Så här blev tvålen efter att jag skurit till bitar av den stora tvålkakan. När jag skar tvålen så låg den uppochner med det rosa saltet nederst.


Så här ser det ut nu när de ska mogna i fyra veckor. På bilderna ser man rosa saltbitar inuti tvålen. Blir så när man hann hälla ner tvålen i formen och dekorera den med det rosa saltet när man sedan inser att man glömt att tillsätta havssaltet till tvålen. Fick dra på mig engångshandskarna och mosa ner saltet i tvålmassan med fingrarna.


Så här blev salttvålen med den myntiga doften. Här använde jag panduro hobbys kubformar.


Här är också den myntiga salttvålen fast här har jag använt panduro hobbys hjärtform.


Här är undersidan på samma tvål.

Allmänt om den här batchen
Tvålen spårade rätt så snabbt. Ett tips jag har är att inte låta den bli för tjock i konsistensen för den blev tjock tjock tjock av saltet. Och glömmer man att tillsätta saltet i tvålen och man blir tvungen att mosa ner det och tvålen redan har hunnit sätta sig lite så får man räkna med att det blir lite luftfickor i tvålen.

Jag hade inga problem när jag skulle skära den. I vanliga fall använder man dubbla mängden vatten till mängden kaustiksoda men här användes det ytterligare lite mer. Jag tror det var ett smart drag att göra så. Sen skar jag till tvålen ca 5 h efter att jag hade hällt över den i formarna. Jag tyckte inte att det var så många hörn och kanter som förstördes när jag skar den. Får någon för sig att göra det här receptet och vill använda limpformar så råder jag er att inte vänta för länge med skärandet. Även om tvålen är varm.

Doften på den rosendoftande tvålen verkar än så länge ok. Inte för stark eller för svag, återstår att se när den mognat klart.

På den myntiga tvålen kan man säkert sänka grönmynta mängden och kanske öka eukalyptusen, för det blev verkligen stark doft på tvålen.

Den här tvålen är verkligen susen om man har problem med klåda. Saltet i tvålen är fenomenal för att motverka kliig hud.