2012-09-10

Vaniljolja

Har nu påbörjat ett projekt med att göra egen vaniljolja. Här i Sverige finns bara vattenlösligt vaniljextrakt och vaniljarom. Lite bökigt att använda då man vill ha en oljebaserad produkt som hudolja doftsatt med vanilj.

Har tidigare provat på att försöka göra egen vaniljolja, det gick åt skogen. Men nu ska jag försöka igen och då hade jag tänkt prova lite olika råvaror för att se om det blir någon skillnad.

De råvaror jag använde mig utav den här gången är Santa marias vaniljstänger, ekologiska vaniljstänger märkt "Bourbon vanilj" som ska komma från Madagaskar. Sedan använde jag också ekologiskt vaniljpulver som finns att köpa på burk. Allt detta fanns att införskaffa på Ica Maxi. Den olja jag valde att använda är riskliolja, den luktar inte nåt speciellt och lämpar sig därför bra för ändamålet.

Jag tog två stänger av Santa maria, skrapade ur fröna och skar bitar av själva stängerna och allt detta åkte ner i ena Santa maria burken och på detta hälde jag 50 ml riskliolja.

Av de ekologiska vaniljstängerna tog jag båda stängerna och gjorde lika dant. Stoppade ner allt i en glasburk och hällde även här på 50 ml riskliolja.

Av pulvret tog jag 5 g och stoppade ner det i en glasburk och hällde på 50 ml riskliolja.

Det här hade jag tänkt ska stå och dra i en månad, sedan kommer jag att sila oljorna genom melitta filter och sedan ska det här provas vaniljolja i olika produkter.

Förhoppningsvis blir det här en rätt så koncentrerad produkt som går att späda några gånger.

Hur blev det?
Är inte så jätte imponerad av resultatet. Vill man ha riktigt väldoftande vanilj, som i dyr parfym, så ska man leta någon annanstans. Bourbon vanilj blir inte bra som vaniljolja. Det kanske smakar bra med Bourbon vanilj från Madagaskar i glass och andra rätter, men i hudvårdsprodukter så blir det inte rätt. Det luktar inte vanilj. Utan lukten påminner mer om play-doh än exklusiv vanilj.