2012-03-16

Uppskärning av tvål

Nu har det gått 1 dygn och då är det dags att skära upp tvålen.

Tvålen är inte klar vid det här laget. Utan den måste mogna i minst fyra veckor. Sedan är den redo för att användas (efter att man testat den).

Så här såg det ut idag.


Anledningen till de oregelbundna formerna och lufthålen är för att tvålen var mer eller mindre fast när jag försökte mosa ner den i de tomma mjölktetrorna. Var inte helt enkelt. Jag misstänker att det var den eteriska oljans fel.

En del eteriska oljor och andra dofter för den delen också kan få tvålen att bete sig konstigt. Som i det här fallet då tvålen blev helt fast (ett litet stresstest på människan som en del tvålar ibland ägnar sig åt), var som att försöka få kylskåpskallt smör ner i formarna.

Annat som kan hända är att tvålen överhettas (inte bra), den kan separera (ibland ett resultat av överhettning och inte heller bra). Detta är saker som brukar hända innan tvålen hamnat i formen.

Annat som brukar kunna upptäckas efter en månad ungefär är att tvålen mörknar/missfärgas. Det är inte så farligt. Kanske lite tråkigt då man färgsatt tvålen i någon trevlig färg.

Ibland så ändras dofterna, då luten många gånger förstör de tillsatta dofterna i tvålen. Ibland kan det funka att dosera mer doft men vissa dofter är bara inte lämpade för riktig tvål.

Det går att läsa mer om detta på Miller's soap pages.

Som ni ser så går de att ta på tvålen även när den inte har mognat. Men jag skulle inte råda till att göra det om det skulle sippra ut olja/lut ur tvålen, inte heller om tvålen ser ut att svettas. Jag har gjort detta några gånger och har lärt mig när handskarna ska fram.



Anledningen till att tvålen är lite ljusare på kanterna har nog med att gel-fasen inte nådde ända ut. Tvålen hade ganska bråttom och jag hann inte isolera den i tid. Jag lägger alltid handdukar runt formarna så fasen kan gå hela vägen. Ju mindre formen är desto större risk att gel-fasen uteblir eller inte går hela vägen trotts isolering.

Tvålen blir inte obrukbar bara för att gel-fasen inte gick hela vägen, den blir lite opakare längs kanterna bara.


Just nu ligger tvålarna i en kartong och ska mogna i fyra veckor.

Blir intressant att se hur slutresultatet blir.