2012-03-16

Tvålen är klar


Nu har tvålen mognat i 4 veckor och är färdig för användning.

Den behöll doften bra och någon jätte skillnad i färgen märker jag inte. Vissa prickar har kanske blivit lite mörkare. Det är allt.

Istertvål kan i sig lukta lite funky (lukta djurfett), med de eteriska oljor som jag använde denna gång så känner jag inte av den lukten.

Nu kommer jag att förvara den färdiga tvålen i en kartong (typ skokartong). Jag har bäst erfarenhet av det. Plast ska man akta sig för, det är lätt hänt att tvålarna utvecklar DOS (dreaded orange spots) om de ligger i plastpåsar.

Är det första gången man gör tvål tycker jag man ska göra utan doft. Dels så blir det lättare att se vad ev fel beror på. I början gör man ofta fel och slösa bort dyr doft på en botchad batch är inte kul. Sen kan dofterna göra mysko saker med tvålen, alla dofter passar inte i (kallrörd) tvål.

Sen kanske man vill göra tungtestet på en oparfymerad tvål (om man tyckte tvålen klarade sig bra). Man slickar då på tvålen. Anledningen till att man gör ett tungtest är för att se om det är för mycket lut i tvålen. Smakar det bara tvål är den ok. Sticks det på tungan så är det sannolikt för mycket lut och då ska man inte använda den.

Man kan inte kalla sig för en äkta tvålmakare förrän man smakat på tvålen. :P

Den här tvålen smakar parfymigt.