2012-03-16

Hårbalsam

Jag använder jag mig utav 1 l pet-flaskor för förvaring av den färdiga produkten. När jag gör hårbalsam brukar jag göra antingen 500 g eller 1 kg hårbalsam så jag har. Jag brukar återanvända förpackningar som råvaror kommit i. Så länge det inte varit olja i plastflaskan, de är näst intill omöjligt att få rena. Sedan brukar jag ha en mindre och mer behändig flaska i duschen.

Att göra hårbalsam är inte svårt. Man behöver inte vispa lika frenetiskt som när man gör crème/lotion med andra emulgeringsmedel. Man har ingen fett- och vattenfas att hålla reda på.

Hårbalsam
85 % dest.vatten
0.6 % guar hydroxypropyltrimonium klorid (kosmetiskt guarmjöl)
4 % jojobaolja
4 % stearamidopropyl dimethylamine (balsamemulgator)
2 % cetylalkohol
3 % glycerol
0.5 % paraben

Vid 40ºC
0.9 % mjölksyra

Vid 25ºC
ev. eterisk olja/doftolja, valfritt

Gör så här
Väg upp alla ingredienser.

Ha först i guarmjölet och vispar ut det i vattnet (du vill inte ha några klumpar), sedan är det bara att ha i paraben, glycerol, cetylalkohol, balsamemulgator och jojobaolja. Rör om.

Stick i en termometer och värm upp i vattenbad (jag ställer bägaren i en kastrull med vatten och värmer) och värm till 75ºC. Rör om under tiden lite då och då. Balsamemulgatorn och cetylalkoholen måste smälta.

När rätt temperatur uppnåtts är det bara att röra om ordentligt så allt blandas. Ta ur bägaren från vattenbadet och rör om lite till. Sedan är det bara att kyla ner med kallt vattenbad under omrörning. Det räcker att röra lite då och då. Omrörning hjälper till med nerkylningen.

När det blivit 40ºC ska mjölksyran i. Rör om ordentligt. Balsamet blir lite tunnare av mjölksyran, ska vara så.

Fortsätt kyla ner med kallt vattenbad till 25ºC, och vid 25ºC tillsätts eteriska oljor om dessa önskas. Rör om ordentligt så eteriska oljorna blandar sig med balsamet.

Läs gärna på om de eteriska oljorna ni tänkt använda så ni får doseringen rätt, alla eteriska oljor passar inte i hårprodukter och alla oljor kan inte användas i samma koncentrationer, då vissa är starkare än andra.

Sedan är det bara att hälla upp i flaskor.

Etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg