2012-03-16

Badsmältare

Fick för mig att jag skulle göra egna badsmältare. Vet inte riktigt vad de räknas till men det lär bli ett ordentligt återfettande och avkopplande bad av detta. Det blev kanske lite för mycket kakaosmör för att dom ska kunna räknas till badbomberna.

Jag tycker att dom har fungerat rätt så bra. Ska jag göra om dom lär jag nog byta ut lite av kakaosmöret mot någon olja. Vilket jag antagligen kommer att göra nästa gång. Så huden får lite andra fettsyror och inte bara mättade sådana. De tog en ganska lång tid på sig att smälta i badet och tillsätter jag lite olja så borde de smälta/lösa upp sig snabbare.

Jag gillade att det var så enkelt att göra dom. Det var bara att röra ihop och hälla över i någon form. Sedan poppade dom upp lätt när de hade stelnat i kylen.

Badsmältare
50 ml bikarbonat
50 ml citronsyra
30 ml kakaosmör
25 dr vata (aromablandning)

Gör så här
Smält kakaosmöret.

Blanda bikarbonaten och citronsyran ordentligt.

Droppa i doften i pulvret och sedan tillsätter man kakaosmöret (lätt avsvalnat).

Fyll formarna med massan, som nu ska vara delvis fast/rinnig.

Låt stelna i kylen.

Man kan säkert tillsätta växtdelar (ex. kronblad av ringblommor/lavendelblommor) om man tycker sånt är trevligt i badet. Jag gillar det inte så jag utesluter allt sånt.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg