2019-05-21

Green Tea Balm Cleanser

Alla typer av rengöringar är detoxande på huden.

Ville göra en cleansing balm version på min rengöringsolja som jag tidigare har gjort med grönt te. Denna gång tillsatte jag även tefröolja. För att jag kände delvis att det var dags att använda upp den innan den blev dålig. Sedan så ingår den i temat grönt te, då oljan också är från tebusken.

Även denna gång så är rengöringen oparfymerad. Det luktar endast av de ingående råvarorna och man kan ana sig till en svag doft av grönt te som kommer av det gröna te vaxet. Vaxet är även en antioxidant och sådant är alltid välkommet.

En sak som kan vara bra att veta är att om man får för sig att byta ut cera bellinan mot exempelvis bivax så får man en helt annan slutprodukt. Bivax gör att rengöringen kommer att upplevas som kletigare/klistrigare. Sedan så lär doseringen behöva ändras då de olika vaxerna skiljer sig så pass mycket ifrån varandra egenskapsmässigt.

Olivoljeestern (Glycereth-8 Olive Oil esters) är med för att produkten ska gå att emulgeras med vatten. Så det blir lättare att få bort envis mascara, e.t.c.

Nyhälld.

Använd den antingen som första eller andra rengöringen. Själv tycker jag att den är helt ypperlig för att ta bort smink med, inklusive mascara. Har man problem med få bort allt smink så är mitt tips att emulgera produkten med vatten och vara extra noggrann vid fransarna innan man tvättar av med tvättlappen. Hjälper inte det så kan man ha tagit för lite produkt.

Jag använder den så här: tar en lagom stor klutt rengöring med rena och torra händer. Ungefär lika stor som en liten vindruva. Applicerar på torrt ansikte, hals och dekolletage. Masserar in ordentligt och jobbar lite extra vid fransarna. Sedan så blöter jag bara händerna med lite vatten och jobbar över hela ansiktet igen. När det är gjort så tar jag en fuktig tvättlapp i frotté och masserar av rengöringen och all smink och solskydd följer med. När detta är gjort så upprepar jag rengöringen. Antingen med denna eller med en rengöringsolja, rengöringscrème eller rengöringslotion.

Green Tea Balm Cleanser
25 % riskliolja
10 % ricinolja
30.4 % tefröolja
20 % kallpressad avokadoolja
11.5 % cera bellina

2 % olivoljeester (Glycereth-8 Olive Oil esters)
1 % naturligt E-vitamin
0.3 % grönt te vax
0.3 % rosmarin antioxidant

Gör så här
Väg upp allt.

Ha i risklioljan, ricinolja, grönt te vax och cera bellinan i en värmetålig bägare. Värm i ett vattenbad.

När allt är smält tar man av från värmen och rör om med en liten ballongvisp.

När det har nått ca 50ºC så har man i olivoljeester, E-vitamin och rosmarin antioxidanten.

Rör om så länge som ni känner att det är hållbart. Utan att man för den delen måste trycka ner rengöringen i den tilltänkta burken bara för att man väntade för länge. Detta gör att konsistensen blir jämnare i burken. Häll i burken/burkarna och låt produkten stelna.

Etikettera sedan med vad som är i och datum.

Jag tar inget ansvar för felaktigt användande av någon råvara. Misstänker man att man har en sjukdom ska man först kontakta en leg. läkare innan man börjar använda råvaran/produkten. Prova på Gör testpatches innan man använder produkten i hela ansiktet.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg