2014-05-03

Honungs- och bivaxtvål

Förra honungs- och bivaxtvål batchen jag gjorde hade ett gudomligt lödder. Den såg även lite missfärgad ut precis som aleppo tvålarna gör. Den här gången vill jag återskapa allt detta förutom den brun gröna missfärgningen, min tvål då var grön inuti.

Jag har provat aleppo tvålarna och jag tycker att de luktar väldigt illa och så revolutionerande är de inte att använda. Sett bloggare skriva att man vänjer sig vid lukten efter ett tag. Vänjer sig... Varför ska man behöva vänja sig vid en lukt? Jag tycker det ska lukta gott redan från början.

Kanske är de revolutionerande att använda för dom som inte har använt en riktigt bra hård tvål tidigare. Jämför man aleppo tvålarna med ekologiska duschprodukter, de ekologiska alternativen brukar löddra ganska så sparsamt, så upptäcker man att aleppo tvålen löddrar ordentligt. Det gör även de kallrörda tvålarna, även om de inte alltid ger de "stora bubblorna" beroende på innehåll så löddrar de väldigt bra i jämförelse med ekologiska duschprodukter på flaska. Hård (kallrörd)tvål påverkar miljön väldigt lite när det kommer ut i avloppet.

Men nu är det så att den kallrörda tvål marknaden är ganska obefintlig i detta lilla avlånga land. Orkar man inte ta itu med att göra den själv så står man helt enkelt utan. Sedan är det ganska tråkigt att man måste beställa allt på nätet nu för tiden så fort man ska ha något.

Lyckas man däremot hitta en kallrörd tvål till försäljning så är den många gånger gjord på Sveriges motsvarighet till Medelhavsländernas olivolja, ekologisk och närodlad rapsolja.

Det är inget fel med rapsolja som olja, men det är bara det att man inte får någon trevlig tvål av den.

Jag vägrar personligen att använda rapsolja i tvål. Jag har bara dålig erfarenhet av den i tvål, oavsett koncentration. Rapsoljan får tvålen att bli mjuk, tvålen luktar även fränt och stickigt i näsan.

Den här gången tänkte jag göra en vit tvål. En liten del av tvålen tänkte jag doftsätta med sandelträ doftolja och använda min paisleymönstrade tvålform till dessa som ger sex stycken tvålar, resten tänkte jag lämna oparfymerat.

Vill man ha en aleppo look-a-like färgad tvål ska man ta gult bivax, kallpressad oliv- och avokadoolja till detta recept. Och kanske använda en tvålform med orientaliskt tema på utseendet, eller använd tvålstämplar för att få till lite rustik känsla på tvålarna om man använt en browniepan form. Skär även till lite större bitar så de känns rejäla. Doftsätt gärna med nåt orientaliskt och exotiskt som patchouli eller sandelträ.

Palmoljan gör tvålen hård och dryg.

Honungen ger ett härligt lödder till denna tvål, men kan göra tvålen mjuk. Men gör även att tvålen lätt blir glödande het och kan skära sig i gelfasen.

Bivax tillsätts till tvålen för extra hårdhet.


Honungs- och bivaxtvål
440 g olivolja, raffinerad
400 g kokosfett
700 g palmolja
400 g avokado, raffinerad

60 g bivax, gärna blekt

554 g vatten
277 g kaustiksoda

100 g flytande honung

10 ml sandelträ, doftolja lämpad för tvåltillverkning till 750 g av tvålmassan

Redskap
kastruller
stavmixer
två termometrar
mått och våg
rostfri metallbunke med hällpip till luten
glasbägare
slickepottar
ballongvispar
grunda formar
bricka att ställa sladdriga silikonformar på, brickan får gärna rymmas i kyl/frys så den får inte vara för stor
två engångsbägare

Gör så här

Mät upp bivaxet för sig. Bivaxet ska smältas i en egen glasbägare, kan vara svårt att få bivaxet smält annars om man blandar osmält bivax med oljorna.

Väg upp honungen.

Väg upp fetter och oljor i en stor kastrull. Värm upp det hela så alla fetterna smälter, ha nu i det smälta bivaxet och rör om, kyl sedan ner till 55ºC.

Blanda kaustiksodan med vattnet i den rostfria metallbunken, kaustiksodan ska ner i vätskan under konstant omrörning, men inte all kaustiksoda på en gång utan i omgångar. Använd termometern. Akta er för ångorna och se upp för eventuella stänk. Lut är frätande.

När både oljorna och luten har en temperatur på 55ºC så rör man ner luten ner i oljorna. När allt är blandat kör man igång stavmixern, när det ser homogent ut har man i honungen (här gäller det att vara riktigt snabb).

Har man i honungen för sent kan det vara svårt att få den jämnt spridd i tvålen och tvålen blir prickig och ful som slutresultat. Det blev lite så för mig när jag gjorde tvålen den här gången, blev överraskad över hur snabbt den blev tjock. Rör om med ballongvispen, stavmixern gör bara att det blir tjockare.

När det har spårat Vill man ha hela batchen oparfymerad så är det vid det här laget bara att fylla formarna med tvål.

Häll upp ca 750 g spårad tvålmassa i en mindre kastrull och det som är kvar i stora kastrullen häller man upp i formar.

I tvålmassan som nu är i den mindre behållaren ska doftsättas med sandelträ doftolja, se till att blanda ordentligt med ballongvisp. Häll sedan upp i formar.

Snygga till ytan och spraya rubbing alcohol på tvålen.

Använd grunda formar och täck inte över tvålen. Honungen i tvålen gör att den blir riktigt varm och överhettas lätt. Man kan lägga tvålen i kylen eller ännu bättre frysen om man vill vara på den säkra sidan.

Hur det blev
Jag stoppade in den oparfymerade tvålen i kylen, men den började gelea sig trots det. När jag såg det åkte den in i frysen.

Man ska nog använda flytande honung i tvål, gjorde det förra gången, men jag tänkte att det borde funka att ha vanlig honung i tvål också. Jag använde mig utav "Västerås honung" och den var kanske lite för fast och svårfördelad för att ha i tvål.

Sen ska man ha i minne att raffinerade oljor förtvålas lättare än kallpressade oljor. Och det betyder att den spårar och blir tjock betydligt snabbare än om man skulle använda sig utav kallpressade oljor. Det hade jag helt glömt bort och fick mig en överraskning när jag tvålade.

Lite illavarslande med röda vätskiga prickar som poppar upp ur tvålen.

Dagen efter när jag skulle skära upp tvålen så gick det bra, trodde jag skulle ha prickar inuti tvålen p.g.a. icke välutblandad honung, men det hade jag inte.

Honungen vill så gärna missfärga tvålen så man kan nog gott köra fullt ut med kallpressade oljor för avokado- och olivolja. Palmoljan vill man inte använda i sitt röda tillstånd, den missfärgar formen kraftigt om man gör det.

Doften på tvålen dagen efter är lite söt, doften kommer från den brända honungen.

Så här såg det ut dagen efter:

Ser nästan ut som maräng. Men bara nästan.

Jag la bubbelplast längst ner i brownie pan molden för att testa om jag kunde få det att se lite honey combigt.
Jag tycker att ovansidan blev rätt så fin på den här. Trots att den svettas lite.

Undersidan med bi-tema

Så här blev tvålen med sandelträ doften, gelfasen gick inte hela vägen ut (där det e ljust har den inte nåt fram). Tvålen blev lite skör ute i kanten pga det.


Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg