2014-04-29

Fuktgivande ansiktsmask med mild peelingeffekt

Det här är en två i ett produkt. Peeling och fuktmask i ett. Man slipper skrubba huden innan, skrubbiga ansiktsskrubbar kan orsaka rödflammig hud som sitter i någon vecka, så jag tycker att det är bättre att göra en mild kemisk peeling istället. Innan jag provade på (mild) kemisk peeling hade jag problem med röda näsvingar som jag var tvungen att kamouflera med grön concealer.

Har man inte använt mjölksyra som peeling tidigare så tycker jag att man ska börja lågt och jobba sig uppåt.

I det här receptet är det ca 2 % mjölksyra. Är man osäker på hur det blir så ska man börja så lågt som 1 %. Går det bra med 1 % kan man sedan öka koncentrationen till 2 % nästa gång etc. Mjölksyra kan man använda upp till 15 % i peelingmasker, men jag tycker att det låter ganska mycket med 15 %, är lite osäker på hur länge man kan ha en sådan mask på.

Eftersom denna mask även är återfuktande så tycker jag att man ska kunna ha masken på i åtminstone 15 minuter för en bra effekt, då kan det vara klokt att hålla mjölksyran på lite lägre nivå. Det är skillnad på om det bara är peelingeffekten man är ute efter, då kan man göra den starkare och ha på kortare tid (om man vet vad man gör).

Jag har testat att använda cellulosa som förtjockningsmedel i ansiktsmasker och jag måste säga att det inte är en höjdare. Konsistensen blir lite konstig, först så är cellulosagelen tvär tjock och är svår att fördela över ansiktet, sedan börjar den att rinna. Och oljan som jag tillsätter till ansiktsmasken måste röras ner i gelen varenda gång man ska använda den då det flyter upp på ytan mellan användningarna när jag provade med cellulosa som förtjockningsmedel.

De med känslig hy ska nog se upp med denna mask. Jag blir lite röd i huden (tillfälligt) av denna mask, men det brukar jag bli av mina hemmagjorda ansiktsmasker, jag ser det inte som en irritation utan mer som ett tecken över att blodcirkulationen har kommit igång och att masken faktiskt har gjort någonting. Det brukar pirra lite i huden under tiden som den är på, vilket för mig är mer ett tecken på att det händer bra saker. Det ska absolut inte göra ont när man använder den.

Jag använder denna mask två ggr i veckan och innan jag går och lägger mig. Och då applicerar jag den ner på halsen och dekolletaget, huden där behöver också bli omhändertagen precis som med ansiktet. Dekolletaget är en del av kvinnors ansikte, så ta hand om den.

Vill man inte använda de romersk kamomill så är det bara att byta ut mot nåt annat eller utesluta det helt.

Ansiktsmasken ska sitta på mellan 5 till 15 minuter, gärna så länge som möjligt för bästa effekt. Kan vara klokt att börja med en kort tid och jobba sig uppåt.

Masken ska sköljas av noga.

Fuktmask med mild peelingeffekt
74.5 g aloe vera juice
5 g glycerol
5 g NFF
5 g sojaprotein
2 g xantangum
0.5 g paraben
2 g mjölksyra
5 g riskliolja
1 g bisabolol
2 dr rosmarin antioxidant
5 dr romersk kamomill

Gör så här
Väg upp allt.

Häll först upp aloe veran i en bägare.

Rör ner xantangumet i aloe veran. Låt detta stå i cirka 20 minuter.

Rör ner alla andra vattenlösliga ingredienser i aloe vera juicen, i den stora plastbägaren förutom riskliolja, rosmarin antioxidant och eteriska oljor.

Rör ner rosmarin antioxidanten och de eteriska oljorna i risklioljan.

Rör sedan ner oljeblandningen ner i aloe vera gelen.

Häll upp på burk.

OBS!
Masken kommer att bli lite mjölkig i utseendet, vill man inte ha den så kan man tillsätta lite tvålfärg i valfri nyans.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg