2012-03-16

Naturparfymer från crearome

Det var längesen jag köpte dessa naturparfymer. Har inte varit så förtjust i dem. De flesta har varit för söta och sliskiga för att kunna användas så som jag vill. Har för mig att jag mådde illa när jag hade i någon av dem i en lotion en gång. Blev för mycket bara. De kanske kan funka i en flytande tvål som ändå sköljs av.

Ingen av dem är speciellt blommiga. Skulle man göra ett blindtest skulle man inte känna att det luktar hallon eller äpple om dem.


Det luktar bara sött om parfymerna. Finns en viss risk att man attraherar insekter med dessa dofter (om det vore sommar ute). Kanske funkar att göra små barn glada med dessa dofter, då det luktar mest godis om dofterna.

Det finns fler dofter hos Crearome nu. Och eftersom jag inte har gillat de jag köpt tidigare så har jag låtit bli de nya.

De här naturparfymerna är gjorda av eteriska oljor och enskilda ämnen från eteriska oljor och andra naturliga råvaror. Vill man ha doftoljor som är gjorda på samma sätt som dessa, fast som luktar gott så kan jag rekommendera Aroma-Zones olika doftoljor. Håll er borta från Crearomes alla varianter på temat, de stinker.

Dessa ska inte användas rent utan doseringen är 0.1-1 % som för vanliga eteriska oljor.

Hallonparfait: Luktar sött. Känner ingen speciell hallondoft, påminner om någon fruktig doftpenna man hade när man var liten.

Granatäpple: Har ätit granatäpplen många gånger och kan inte komma på om den luktade nåt speciellt eller smakade nåt speciellt för den delen heller, frukten smakar som vindruvor ungefär. Den här naturparfymen är söt som bara den och luktar lite åt jordgubbsglass hållet.

Olive: Sträv grön lukt. Kan inte påminna mig om att jag tycker att denna luktar som typiska olivprodukter skulle kunna lukta. Luktar lite mer åt harekrisna center butik hållet om den, minus den blommighet som det brukar kunna lukta där ibland.

Äppelblom: Luktar sött, luktar inte äpple. Inte ens rött äpple. Skum doft.

Sommaräng: Den här är sötast av dem alla, fast Crearome beskriver den som "inte alltför söt". Luktar godis.

Verbena
te: Luktar citrongräs helt enkelt. Antagligen den enda doften som går att använda utan att spy.

White lotus: Hur lotusblommor luktar vet jag inte. Men denna är en sötsliskig och lätt kväljande doft.