2012-03-16

Liniment med Oleum basileum

Det kanske inte kommer som en chock direkt, men jag använder ett preparat som är en blandning av olika eteriska oljor som egentligen är till för att användas när man är förkyld. Och det preparatet heter Oleum basileum. Fick tips om att det gick att använda detta preparat som aktiv ingrediens i liniment på shenets forum för längesedan.

Oleum basileum innehåll
Pepparmynta, eukalyptus, kajeput, vintergröna, enbär och kryddnejlikeolja.

Jag har använt detta förkylningspreparat utblandat med en neutral bas på min golfarmbåge. Har kladdat med det när jag gått och lagt mig och det har verkligen varit super. Sambon har smort in sin axel med linimentet när han hade problem med den och han gillade det också. Jag har även behandlat ryggont med detta och det har funkat då också.

Jag tror att rekommendationerna för koncentrationen av eteriska oljor i liniment är runt 5 %. Men jag har varit stygg och tagit så högt som 30 %. Då har jag inte behövt ta så mycket liniment på området i fråga och det blivit mindre kladdigt. Har man ont så har man och har man som jag inga andra fysiologiska problem så kanske man vågar sig på den högre koncentrationen.

Är det ett litet område som ska behandlas så kan man köra med lite starkare preparat. Man ska inte smörja in hela kroppen med liniment oavsett om det är en svagare blandning eller den starkare.

I tigerbalsam så kan koncentrationen av eteriska oljor vara så hög som 30 %, så jag är inte ute och cyklar när jag blandar så här starka preparat. Det är inget jag rekommenderar att göra till er, det gäller att veta vad man pysslar med.

Prova gärna den svagare varianten först. Håll preparatet borta från både barn och husdjur. Är man insmord kan det vara klokt att inte vara i samma rum som barn. För säkerhets skull.

5 %-ig
5 g oleum basileum
95 g olivolja eller sheasmör eller annan neutral oljebas

30 %-ig (dryg och riktigt stark)
30 g oleum basileum
60 g sheasmör, smält och avsvalnat

Gör så här
Väg upp allt.

Blanda råvarorna och skaka ordentligt. Används sheasmör ska man hälla det hela på burk.

Linimenten förvaras i kylen när den inte används. Använder man sheasmör så är det inte säkert att den håller sig fast i rumstemperatur. Själv tycker jag att det blir bäst när man använder sheasmör, man får lite mer motstånd och det går in i huden bättre.

Viktigt
Använd linimenten i max 1-2 veckor, varva med ett annat liniment med lite annorlunda eteriska oljor/aktiva ämnen. Använd inte vid graviditet eller om du har andra problem/sjukdomar. Barn ska inte vara i samma rum som användaren.

Jag tar inte ansvar för felaktigt användande av det som skrivs här.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg