2012-03-16

Hur man väger upp råvaror på bästa sätt

Nu blir det lite Science Know How. Sedan kan det även vara bra att veta vad man ska köpa för utrustning beroende på vad man ska göra.

Onödiga utgifter är dumma utgifter.

Vad vågen ska klara
Ska man väga upp 1 g av någonting så krävs det att vågen har minst en decimal och ska man väga upp 0.1 g krävs det att vågen kan visa minst två decimaler.

Anledningen till detta är för att sista siffran som vågen visar är en osäker siffra.

I det första fallet med 1 g som exempel kan det vara 1.0 g till 1.9 g när vågen endast visar 1 g (saknar decimaler).

När man ska väga upp 0.1 g på en våg som endast kan visa 1 decimal blir problemet detsamma. Man vet inte här heller om det är 0.10 g eller 0.19 g som man faktiskt har mätt upp då den bara visar 0.1 g.

Har man en till decimal på vågen så kan man vara lite mera säker på att man är nära målet. Detta funkar helt utmärkt hemma när man "krämar", även vid små satser. På lab så är det lite annorlunda då det kan krävas upp till hela 6 decimaler för riktigt noggranna uppvägningar.

Vet själv då jag gjorde mitt examensarbete då jag skulle väga upp tetracyklin så blev jag hänvisad till vågen med 6 decimaler. Man brukar för det mesta kalibrera sina pipetter och väga upp giftiga ämnen med dessa vågar. Ganska ofta används 4 decimaler på lab men ibland är det extra viktigt att det blir korrekt.

Annat att tänka på
Man ska aldrig överbelasta en våg, klarar den max 100 g så pallar den inte 100 g av det man vägt upp + det man använder som underlag/behållare så det hela överstiger 100 g.

Det kan vara klokt att investera en grövre våg (vanlig köksvåg) som kanske klarar upp till 3-5 kg och en våg med två decimaler för lite mer fin lir. Men jag använder min fina våg med två decimaler till all krämning inkl då jag gör mineral smink. Enda gången som när jag inte använder fin lir vågen är när jag väger upp natriumhydroxid och fett/olja till tvålning då det brukar bli ganska stora mängder att väga upp.

En våg med två decimaler går på några hundralappar, min som jag köpte på prylus kostade mig 699 kr. Prylus verkar att ha lagt ner sin verksamhet, min senaste (finvåg nr 2) våg köpte jag på teknikproffset.se för en billig penning. Den gamla vågen fick för mycket olivolja över sig och återhämtade sig aldrig.

Min vanliga köksvåg köpte jag på Clas Ohlsson för många många år sedan, den visar bara hela gram och på den har jag vägt mina marsvin, mat och även råvaror när jag gjort tvål.