2014-10-10

Eight Hour Dupe

Min version
Original salvan som jag utgått från är en välkänd aprikosfärgad salva med salicylsyra i. En av huvudbeståndsdelarna i den är lanolin. Det framgår inte om det är fråga om vattenfritt lanolin, d.v.s. "ullfett" på svenska eller om det är riktigt lanolin som innehåller ca. 25 % vatten, men jag gissar på att de har använt den vattenfria varianten. Nu har inte jag använt originalet någon gång, men jag testar mig fram till något som enligt mig är en bra produkt som gör det den ska.

Innehållsförteckning för originalet
Petrolatum, Lanolin, Mineral oil/Paraffinum liquidum, Tocopherol, BHT, Salicylic acid, Ricinus Communis (castor) seed oil, Vegetable oil, Zea mays (corn) oil, Parfum/Fragrance, Citral, Citronellol, Geraniol, Limonen, Linalool, Propylparaben, Iron Oxides.

Originalet ska vara bra ha på torr hud, vara kraftigt återfuktande och även ha en lätt avskalande tack vare salicylsyran då den är bra mot torra hälar och armbågar, e.t.c., den ska även vara lugnande på irriterad hud som solskadad hud. Sedan så använder skönhetsfantaster denna salva som glansgivare på ögonlock, läppar och andra punkter i ansiktet eller på kroppen som ska glänsa och highlightas.

Vaselinet och mineraloljan skyddar mot uttorkning, jag vill inte ha det i min salva utan jag väljer vegetabiliska oljor med trevliga egenskaper istället. BHT är en miljöbelastande antioxidant, används i koncentrationer på 0.05-0.5 %. Propylparabenet är för att konservera fettet, men jag tycker inte att man behöver något konserveringsmedel i detta recept då det är vattenfritt. Järnoxiderna är till för att ge en trevlig aprikos färg till produkten, jag skippar pigmenten helt i min produkt då råvarorna jag använder går åt det gulgröna hållet.

Har jag förstått rätt så tillkom E-vitaminet lite senare. Själv har jag valt att använda en högre koncentration av E-vitamin (5 %) till min salva än vad man annars brukar ha i konventionella hudvårdsprodukter, doseringen brukar där för det mesta ligga på runt 0.5-1 %. Huden blir glad av en högre dos, vitaminet påskyndar sårläkningen och fungerar som rena dunderkuren för trött hud. Tillsätter man för mycket E-vitamin kan produkten rätt snabbt bli dålig, då för hög halt E-vitamin drar till sig syre, så det gäller att hitta en lagom nivå. Jag använder mig utav helt naturligt E-vitamin med minst 96 % innehåll av E-vitamin.

Ullfettet är mjukgörande. Det liknar vårt eget talg och huden gillar det. Det innehåller bland annat steroler som kolesterol, lanesterol och agnesterol. Dessa är mjukgörande och antiinflammatoriska.

Avokadoolja innehåller en trevliga saker som steroler och vitaminer som gör huden glad. Är antiinflammatorisk, skyddar huden och lindrar klåda. SPF effekten på 2-3 ska man inte räkna kallt med att den klarar, se det mer som ett plus i kanten.

Makadamiolja hjälper till med cellregenerationen. Även bra för åldrande hud. Är en nötolja, så nötallergiker ska se upp här. Ta mer av någon annan säker olja vid allergi.

Olivolja är hygroskopiskt, den som inte tror mig kan prova göra badbomber med denna olja som bindemedel. Det gör man inte igen. Oljan innehåller massor med trevligheter som steroler, squalane, vitaminer, mm. Är antiinflammatorisk och fuktighetsgivande.

Ricinoljan är mjukgörande, hygroskopisk och är lösligt i stark alkohol. Innehåller flera olika steroler som är trevliga för huden. Oljan fungerar som antibakteriell och antisvamp. Trots sin höga viskositet så absorberas oljan snabbt av huden. Den höga viskositeten, alkohollösligheten tillsammans med att den är lågt komedogen gör den användbar i kosmetiska preparat.

Bivaxet använder jag för att få till en lagom konsistens på produkten, i originalet så ingår vaselin och det har en förtjockande inverkan på produkten. Jag vill inte att det ska bli hårt som cerat av bivaxet utan bara lite lätthanterligt när produkten är i burken.

Salicylsyran är lugnande (antiinflammatorisk), bra mot svampinfektioner, är exfolierande och klådstillande. Om ni känner för att experimentera med en annan BHA-syra så ta så pass små mängder som 0.5 g i början och testa er fram. Man brukar använda runt 0.5 till 3 % (vikt %) salicylsyra i hudvårdsprodukter.

Allt görs på egen risk!

Eteriska oljor kan man tillsätta om man vill ha extra effekt på salvan. Det är förstås valfritt, och är inte ett måste. Vill man hålla sig till originalet ska man välja citronella. Den är insektsavstötande, bakteriedödande, svampdödande, fotosensibiliserande, har en medicinsk doft och kan ge kontakteksem om man har otur.

Konsistensen på de här salvan är mjuk, salvig och gulgrön i färgen. Den absorberas rätt så bra av huden trots sin fethet. Det känns inte som fnösktorr hud med flott på utan som det kan bli med vissa salvor, utan huden känns mjuk och återfuktad.

Eight Hour Dupe
20 g ullfett, vattenfritt
6 g bivax, gult
24 g kallpressad makadamiolja
20 g kallpressad olivolja
9.5 g kallpressad ricinolja
0.5 g salicylsyra, mortlad

5 g naturligt E-vitamin
15 g kallpressad avokadoolja
ev. eteriska oljor

Gör så här
Väg upp allt med en bra våg (ska ha minst två decimaler).

Mortla salicylsyran i en keramisk mortel som inte används till matlagning.

Smält ullfett, bivax, olivolja, ricinolja och makadamiolja i en värmetålig glasbägare i vattenbad.

När det har smält så tillsätter man salicylsyran. Se till att salicylsyran löser sig, om inte värm mer. Det kan behöva värmas till ca. 85ºC för att bli helt löst i oljan.

Ta av från värmekällan och rör om konstant med en liten ballongvisp, när det börjar tjockna vid ca. 43-45ºC rör man ner avokadoolja och E-vitaminet. Ha även i den eteriska oljan om det ska i.

Häll upp i mörka glasburkar och låt svalna i kylen. Använd en slickepott för att få ut det sista ur bägaren.

Etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg