2016-11-22

Ferulsyra

Ferulic acid

Vad det är
Är en antioxidant som finns i en mängd säd och frön, utvinns bland annat från ris. Man hittar ferulsyran i cellväggen.

Ämnet gör att andra antioxidanter blir ännu effektivare. Det fungerar genom att det absorberar UV-strålar, det betyder inte att det kan agera som en solskyddsfaktor i produkter utan den har bland annat en understödjande funktion till andra antioxidanter.

Ferulsyra doftar gott av vanilj och om man köper det rent så ser det ut som ett crèmefärgat pulver, dock så har det inte gett mina produkter någon vaniljdoft utan det är det rena råvaran som endast doftar.

Ferulsyra kan vara lite knepigt att lösa i de tilltänkta hudvårdsprodukterna. För att komma runt problemet så har jag lyckats fixa detta genom att först lösa det i propanediol, genom att värma hela blandningen i vattenbad och detta när det har svalnat har jag sedan haft i produkten ifråga.

Exempelvis så har jag tagit 0.5 g ferulsyra i 6 g propanediol som värms i ett vattenbad med lyckat resultat. Jag har ännu inte testat högre koncentrationer av ämnet i fråga.

Det är även lösligt i etanol (alkohol), men det är inte alltid praktiskt med alkohol i hudvårdsprodukter, då alkoholen har en uttorkande effekt på huden.

Kombinationen 15 % askorbinsyra, 1 % E-vitamin och 0.5 % ferulsyra är patenterad av Skinceuticals (Skinceuticals C+E Ferulic serum) och just denna kombination ska skydda extra bra mot hudens åldrande orsakat av solens skadliga strålar.

Dosering
0.5-5 % (vikt-%) följ gärna återförsäljarens anvisningar

Källor
BulkActives - Ferulic acid
Skin care talk - Feruli acid solubility chart