2016-05-17

Citrusfräsch deo

Här är en uppfräschad version på deo receptet som jag har bloggat om tidigare, tyckte den behövdes snyggas till.

Dessa "naturliga" deos säljs många gånger till hiskeliga priser, men det är inte svårare att göra än helt vanlig pajdeg. Det är viktigt att man faktiskt tar kokosolja och inte substituerar med saker som sheasmör, etc.

Denna deo fungerar lika bra som köpdeo på mig. Köpdeo är ett problem för mig, antingen så får jag klåda av dem eller så funkar de inte alls. De enda köpdeos som funkar på mig är Bats och Doves deostick.

Man blir vit på kläderna av denna deo, men det blir man även av köpdeo så där är det ingen skillnad.

Anledningen till att jag slutade med vanlig deo är inte för att de innehåller aluminiumföreningar. Jag har inget problem med dessa kemikalier. Denna funkade lika bra som köpdeo på mig så varför köpa något som man kan göra själv lika bra?

I början försökte jag trycka ner deon i en stor cerathylsa, det blev inte bra då jag ändå var tvungen att ta fingrarna, jobba in och jämna till deon.

Sedan ska man veta att all bikarbonat är aluminiumfri, blanda inte ihop med bakpulver vilket många verkar göra för att föra skräckpropagandan vidare och hålla den levande. Bakpulver är något helt annat och ska endast användas i matlagning, och nu för tiden så är även bakpulvret aluminiumfritt. Så är det iallafall i Sverige, hur det är utomlands vet jag inte.

Observera att deon kan ändra konsistens beroende på (rums)temperatur, detta märks extra mycket på vår- och höstkanten. På vårkanten så blir den mjukare och på hösten blir den sprödare och hårdare.

Observera även att sol och eteriska oljor inte är en bra kombination.

Citrusfräsh deo
15 ml kokosolja, kallpressat och utan kokosdoften
5 dr lime
5 dr tea tree
5 dr citrongräs

arrowrot, finns i mataffären bland kryddorna
bikarbonat, av kosmetisk kvalitet som används till badbomber

Gör så här
Blanda ihop bikarbonat och arrowrot, jag kör med 50:50 volym och inte gram.

Ta 15 ml kokosolja (1 msk) i en skål/bunke (ej plast), ha i eteriska oljor och blanda väl.

Blanda sedan ihop med pulverblandningen, ha så mycket som du tycker verkar lagom. Mitt tips här är att vänta en dag eller två för slutlig konsistens på produkten. För mig så blir den alltid mjukare och kladdigare efter någon dag, har antagligen med att göra för att kokosfettet har under tiden hunnit blanda sig bättre med kokosfettet och jag behöver alltid tillsätta mer pulverblandning för annars så blir det för kletigt.

Häll över i en ren burk.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg