2015-12-22

Milt schampo för lockigt hår

Jag ville göra en liknande produkt som Jessicurl hair cleansing cream, fast mer återfuktande. De gånger som jag har använt deras cleansing cream (som är ett helt vanligt schampo) flera gånger på raken så har håret blivit torrt och livlöst. Med andra ord så är inte deras produkter så återfuktande för lockigt hår som de vill få oss att tro. Mitt hår reagerar så iallafall och allas hår är olika.

Detta har gjort att jag har mest använt Jessicurls hair cleansing cream som en pickmeup för håret när det har känts som att håret inte blivit tillräckligt rent av mitt vanliga tvättbalsam av olika anledningar. Sedan har jag tyckt att det har varit lite för dyrt att enbart köra med det som schampo varenda gång jag ska tvätta håret då det är rätt så odrygt.

Originalets INCI:
Water, Decyl Polyglucose, Cocamidopropyl Betaine, Glycerin, Cetyl Alcohol, Avocado Oil, C 12-15 Alkyl Benzoate, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Hydrolyzed Oat Flour, Diazolidinyl Urea, Iodopropynyl Butylcarbamate, Fragrance.

Jag har även sett denna innehållsförteckning:
Water, Decyl Polyglucoside, Sodium Cocoyl Isethionate, Cocamidopropyl Betaine, Glycerin, Persea Gratissima (Avocado) Oil, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Behentrimonium Methosulfate, Cetearyl Alcohol, C 12-15 Alkyl Benzoate, PEG 150 Pentaerythrityl Tetrastearate, Diazolidinyl Urea, Iodopropynyl Butylcarbamate.

Om råvarorna som jag har valt att använda
De tensider som jag har tillgång till är sockertensid både med och utan betain och sodium cocoyl isethionate. Sodium cocoyl isethionate kommer som ett pulver och ska värmas (smältas) för att fungera i produkten, denna tensid gör att produkten blir opak beroende på mängden förstås och gör konsistensen tjockare så det blir krämigt. Tensiden är ekologisk och väldigt mild och tåls av de flesta. Man ska dock vara lite försiktig vid tillverkningen av produkten då det dammar rätt så rejält om det (om man inte har prill versionen förstås) och kan irritera i näs, mun och ögon. Jag har använt sockertensiden med betain tillsammans med sodium cocoyl isethionate för jag vill ha en mild produkt, sedan så funkar sodium cocoyl isethionate på så sätt att det blandar/löser sig bättre om man har i betain i produkten som i det här fallet ingår i sockertensiden.

Guarmjölet är med för att det fungerar antistatiskt, samtidigt som det fungerar som ett lätt förtjockningsmedel till schampot. Nu har jag fortfarande Crearomes gamla kosmetiska guarmjöl men deras nya borde fungera ännu bättre än deras gamla så ni som har köpt ert guarmjöl nyligen därifrån kanske får ett krämigare schampo.

Glycerolet är med som fuktbindare och jag vill inte tillsätta för mycket av detta, det kan bli klibbigt i håret om man överdoserar det.

Jag höll mig till avokadooljan precis som i originalet, jag har provat jojobaolja men jag tyckte inte att det blev lika bra med jojoban som det blev med avokadon.

Mjölksyran är med som pH korrigerare. Det är inte säkert att man behöver använda mjölksyra. Man kollar pH:t med en pH-sticka innan man tillsätter det. Du vill att pH:t ska ligga mellan 4-6 och inte 9-10.

D-pantenolet är inte med i Jessicurls produkt men jag ville ha med detta då det är både återfuktande och lugnande på hårbotten.

Det eteriska oljorna är med för de fungerar bra för min hårbotten och för att dölja lite av lukten från tensiderna som inte är speciellt trevlig. Man kan skippa doftsättningen helt om man så önskar, eller ta andra eteriska oljor/doftoljor. Jag har aldrig lyckats helt med att dölja tensidlukten, varken med doftoljor eller eteriska oljor. Dock blir det lite bättre om produkten har fått stå och "gifta sig" någon vecka med de eteriska oljorna.

Milt schampo för lockigt hår
Fas 1
4 g kallpressad avokadoolja
2 g kosmetisk guarmjöl
12 g sodium cocoyl isethionate
26 g sockertensid med betain (decyl glucoside and cocoamidopropyl betaine)

Fas 2
6 g glycerol
1 g paraben
146 g vatten

Fas 3
2 g D-pantenol
ev. 1 g mjölksyra (testa pH:t först)
ev. eteriska oljor/doftolja

Gör så här
Väg upp alla råvarorna utom mjölksyran då det inte är säkert att det behövs. Var försiktig när ni väger upp sodium cocoyl isethionate då det är ett pulver och det dammar mycket, det är inte trevligt att dra in det i lungorna så använd gärna andningsskydd.

Rör ihop fas 1, d.v.s. avokadoolja, sockertensid, kosmetisk guarmjöl och sodium cocoyl isethionate i en glasbägare och värm i vattenbad. Ska vara den största bägaren då den ska kunna rymma allt i slutändan.

Värm samtidigt vatten, glycerol och paraben tillsammans i en separat glasbägare i vattenbad.

Sodium cocoyl isethionatet ska smälta. Se detta som en bottenredning.

Vispa vätskan ner i ”bottenredningen”.

Låt detta svalna, rör om lite då och då under tiden.

Kolla pH med en pH-sticka, ska ligga mellan 4-6.

Tillsätt D-pantenol, ev. mjölksyra och ev. eteriska oljor när temperaturen har nåt 25ºC.

Häll upp på flaska och etikettera.

Flaskan kan behövas skakas om innan man tar av schampot då oljan har en tendens att flyta upp.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg