2015-01-20

Ansiktsmask

Här kommer ett recept på en återfuktande ansiktsmask med jeesperse som emulgeringsmedel och förtjockningsmedel. Det som är speciellt med jeesperse är att man inte behöver värma för att få produkten emulgerad.

Jag upplevde masken som ordentligt återfuktande och svalkande. Jag brukar lägga denna mask på kvällen. Hur ni gör är upp till er.

Jag låter masken sitta på 5-15 minuter, vill man kan man låta den vara på ännu längre. Jag sköljer inte av den utan jag torkar bara bort överflödig mask med en fuktig tvättlapp efter att ha masserat ansiktet lite försiktigt med kvarvarande produkt.

Ansiktsmask
5 g Jeesperse CPW-2 (Polyethylene, Sodium Polyacrylate)
3 g avokadoolja
0.5 g paraben
30 g glycerol
61.5 g vatten
2 dr rosmarin antioxidant
2 dr blå kamomill (valfritt)

Gör så här
Blanda allt vattenlösligt i en skål (d.v.s. vatten, glycerol och paraben), ha i jeesperse, rör och mosa med en slickepott så alla klumpar försvinner.

När det är gjort ha i olja, rosmarin antioxidant och eterisk olja.

Häll över i en ren burk och etikettera.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg