2014-12-12

Micellar Water Gel

Här kommer mitt favorit recept på ögonsminksborttagare. Man skulle kunna se denna produkt som en micellar gel. Fast jag skulle råda alla till att skölja av denna produkt, detta är inte en leave-on produkt.

Man behöver inte använda bomullsrondeller till denna ögonsminksborttagare, det räcker med fingrarna och att man sedan sköljer av med vatten. Anledningen till att jag föredrar att köra med fingrarna istället för rondeller är för att huden runt mina ögon lätt blir irriterad av kombinationen rondeller och vanlig eye makeup remover. Man drar för mycket i den känsliga huden och jag ser då ut som en försökskanin runt ögonen och det gör ont. Sedan tycker jag att det är jätte svårt att få bort allt smink om man kör med rondeller, då de suger upp all produkt istället för att hjälpa till med att lösa upp allt smink.

Den här produkten tar lätt bort vanliga vattenlösliga mascaror. Den tar dock inte bort vattenfasta mascaror.

Har man använt individuella lösögonfransar så kan man behöva använda bomullsrondeller så inte lösfransarna åker ner i avloppet, annars så ska det inte behövas bomullsrondeller för denna rengöring.

Jag gör så här
När man använder produkten så gör man så att man tar en lagom stor klutt (ungefär som en enkrona) på fingrarna och masserar väldigt försiktigt där ögonsminket sitter och utan att blöta området först. Sköljer sedan av noggrant.

Då produkten är till för ögonområdet så avråder jag från att man försöker piffa till receptet genom att ha i eteriska oljor eller någon annan typ av parfym i produkten.

Micellar Water Gel
3 g olivåterfettning även kallat oxypon (Olive Oil PEG-10 Esters)
5 g glycerol
85.1 g aloe vera juice eller dest.vatten
1 g xantangum
2.5 g sockertensid med betain
0.5 g paraben

Gör så här
Vispa xantangumet ner i vätskan. Låt stå i 20 min så det bildas ett gelé, rör sedan om så konsistensen blir jämn.

Blanda oxyponet, parabenet, sockertensiden och glycerolet ner i geléet.

Häll över i en praktisk klämbar plastflaska, eller en glasflaska med pumpinsats.

Etikettera med vad som är i och datum.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg