2014-11-14

Etiketter

Fina men odugliga
I början vill man gärna att det ska se fint ut med växter och vacker text på. Precis som med köpta produkter.

Man inser ganska snabbt att dessa etiketter är ett ständigt gissel.

Man vill ju gärna att det ska bli fint samtidigt som man lätt ska kunna se vad som det är i flaskan/burken. Minnet är bra men kort och har man gjort flera produkter som ser snarlika ut så har man snabbt ett problem om man inte märkt upp dom ordentligt.

Har man pengar och kan skaffa i all utrustning som krävs för att skriva ut tåliga etiketter med så krävs det ändå att man har lite skils med bildredigeringsprogram för att kunna fixa sjysta etiketter alternativt så anlitar man någon som gör det åt en.

Det finns lite krav på etiketterna

Det ska vara lätta att ta bort vid diskning och samtidigt får etiketten inte trilla av för lätt när det blir lite blött eller kladdigt när man använder förpackningen.

Texten ska vara beständig och ska tåla både väta och flott.

Samtidigt ska man inte bli ruinerad bara för att man vill ha bra och fina etiketter på förpackningarna. Man skulle kunna investera i en massa dyra mackapärer för att kunna märka upp burkar och flaskor med fina etiketter som fixar allt det jag har rabblat upp, men nu när det handlar om hemtillverkning för eget bruk så går sånt bort. Det ska vara billigt och effektivt.

Vad jag har provat
Väldigt länge nu så har jag kört med frystejp och textat med vanlig vattenfast OH-penna. Ja det är skitfult, men det är det enda som har varit funktionellt. Tejpen är lätt att dra bort när innehållet är slut. Sitter rätt så skapligt, men blir flaskan blöt som i duschen så har frystejpen en tendens att glida av. Texten kan blöda lite om man har råkat flottat ner tejpen. Men det brukar gå bra. Jag märker mest upp de stora förvaringsflaskorna med frystejp och dessa tar jag av och häller i mindre förpackningar när så behövs.

Jag har testat alla möjliga etiketter då jag gärna vill komma bort från frystejpen, på bilden ovan så är etiketterna från Sanna of Sweden (Sanna of Sweden finns dock inte kvar längre) med separat transparent plast som jag dragit över, tror jag hittade plasten på Crearome. Detta gäller annars för alla pappersetiketter. Ibland har man inte fått på plasthöljet tillräckligt tätt så har man haft problem med att väta som har kommit in mellan och saboterat texten. Att köra med utan plast över har bara resulterat i att all text har försvunnit, även när jag använt min permanenta OH-penna som annars funkat rätt så bra på frystejpen.

Man kan ju även skriva ut etiketterna med vanlig färgskrivare och sätta transparent plast över som skydd men...

Då har man samma problem som med de vanliga etiketterna att det har sett jättefult ut med ett gigantiskt plasthölje över den där lilla etiketten, för man har varit tvungen att klippa till plasten för att den ska passa på flaskan och kanten har inte blivit fin då saxen gör små jack i plasten när man tar nytt tag för att klippa plus att det är näst intill omöjligt att klippa rakt. Och för att det ska fästa och skydda etiketten ordentligt så krävs flera cm med extra plast runt om etiketten för att det ska hålla tätt men det är ändå ingen garanti för att det håller tätt, plötsligt dyker ett veck upp som ger fukt en möjlighet att förstöra allt som man har gjort.

Det har även varit ett helvete att få bort klistret med dessa etiketter, visst man kan köra med eterisk citronolja och yes och få bort klistret men det är så träligt. Att behöva trixa varenda gång man ska göra ren förpackningarna är inte kul, som om det inte räckte med allt strul som det innebär med att diska allting, oavsett om det är hand- eller maskindiskning som gäller.

Jag har även provat med lösa paper tags som jag satt i hampasnöre. Det har faktiskt sett fint ut så länge förpackningen tillåter att man kan knyta fast ett snöre på den. Det tål dock inte väta, pappret löses upp så fort det blivit lite kladdigt. Men ska flaskan inte in i duschen så kan det funka.

Sen finns det etiketter som ser ut som syltburksetiketter. Har inte provat dessa då jag tycker att de är butt ugly. Borde vara lika träliga att använda som etiketterna från Sanna of Sweden.

Label maker av typen manuell präglingsapparat, själva remsan finns att köpa i lite olika färger. Här har man flera olika märken av tillverkare att välja på. Själv har jag Dymo hemma och där verkar original remsorna sitta rätt så ok så länge underlaget är rent, präglingsapparaten har även de svenska bokstäverna Å, Ä och Ö och några få extra tecken samt siffror som kan vara nödvändiga. Köpte min på gubbmeckat Clas Ohlson. Skulle gärna se att det fanns fler tecken att välja på som %-tecken. Har man bråttom när man använder den så kan bokstäverna präglas lite ojämnt på remsan, så mitt tips är att ta det lugnt och centrera bokstäverna och pressa ordentligt så det blir fina bokstäver.

Sitter ok och ser finare ut än frystejp.

Vad jag har kommit fram till
Vill man märka upp förpackningarna så har man tre alternativ, ett fjärde alternativ finns även om man har alldeles för mycket pengar.
  1. Frystejp som man skriver med permanent OH-penna på
  2. Dymo label maker med original remsorna
  3. Lösa paper tags med fint snöre, ser vid första anblicken rätt så fint ut även om man inte har den bästa handstilen
  4. Om man har för mycket pengar så kan man införskaffa i specialutrustning bara för att skriva ut plastetiketter som tål både väta och flott. Kan man inte hantera bildredigeraren så kan man även anlita en person som gör det åt en.