2014-11-19

Creme foundation

Det dyker ständigt upp nya märken på marknaden och senaste jag sett är smink i form av salva i små söta glasburkar. Foundation/concealer, ögonskugga (!!!) och rouge/läppfärg. Här har skaparen till märket stoppat i diverse komedogena fetter som kokosfett, sheasmör och kakaosmör. Dessa fetter funkar inte för mig att ha i ansiktet och så är det för många andra också. Får gigantiska porer och pormaskar om jag använder dessa fetter i större mängder i mitt ansikte.

Bäst av allt är att flera bloggare plötsligt tycker att det är ok att ögonskuggan åker runt på ögonlocken och lägger sig i vecken när de har recenserat märket. Så positivt lät det inte tidigare när de har recenserat andra ögonskuggor som också lagt sig i vecken.

Jag har tidigare använt stick foundation från The Body Shop på den gamla goda tiden när deras inredning var mörk grön. Den stick foundationen funkade bra för mig trots att jag även då hade riktigt fet hy och då använde jag inget puder ovanpå för att fixera det, ja det glänste lite men så skulle det ända ha gjort vid lunchtid om jag använt pudret på eller någon annan underlagsprodukt. Plus det var lättare att snygga till underlaget efter några timmar med fingret om jag inte pudrade.

Jag ska testa att göra en "creme" foundation den här gången. Creme blush har jag redan åstadkommit sedan tidigare, ögonskugga i salvform tänker jag inte ens försöka mig på, det är dömt att misslyckas om man inte anser att det är fint när skuggan har lagt sig i vecken.

Sen är det inte säkert att det funkar att omvandla alla märken av mineralpuder smink till fettsmink.

Man kan ta mer foundation än vad jag har angett om man tycker att 6 g gav för lite täckning. Tycker man att det glänser lite för mycket är det bara att pudra på lite transparent puder ovanpå det hela.

Salvbasen
10 g bivax
26.6 g jojobaolja/riskliolja
13.3 g ricinolja

Gör så här
Väg upp allt i en värmetålig glasbägare.

Värm i vattenbad så bivaxet smälter och rör om så allt blandar sig.

Foundation
20 g salvbas
3-6 g mineralfoundation
4 dr rosmarinantioxidant

Gör så här
Smält salvbasen i en värmetålig bägare, ha i mineralfoundationen och se till att blanda foundationen ordentligt med salvbasen.

Det ska inte finnas några klumpar.

När det är blandat kan man behöva värma på lite till i vattenbad.

Häll nu över i en glasburk eller i cerathylsor av den större storleken.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg