2014-10-17

Vintage hudvård: Cold cream med mandelolja

Har här jag sänkt bivaxet lite, för jag ville testa hur det blev med mindre bivax.

Jag tycker att det här receptet har funkat rätt så ok. Det går lite snabbare att massera den mjuk och krämig när jag rengör ansiktet med denna cold cream (cc) jämfört med den cc som har högre halt bivax. Det går att ta bort ögonsmink med denna cc men jag följer ändå upp med min vanliga hemmagjorda ögonsminksborttagare då jag upplever att jag inte får bort att flott från fransarna annars. Lite mascara har en tendens att sitta kvar i kladdet också om jag väljer att ta bort ögonsminket så här, så för att vara helt säker på att allt smink är borta så rengör jag en gång till med en ögonsminksborttagaren.

Enda nackdelen som jag kan komma på om denna cc är att vätskan har en tendens att komma ut ur cc när man tar av den. Ibland så rinner det längs armarna när jag masserar ansiktet med produkten. Men annars så är den väldigt trevlig att använda.

Cold cream med mandelolja
Oljefasen
45 g bivax
147 g mandelolja

Vattenfasen
88.5 g rosenvatten
15 g glycerol
1.5 g paraben

Tredjefasen
3 g apelsin

Gör så här
Väg upp allt. Väg upp den eteriska oljan i en liten glasbägare.

Gör i ordning elvispen med ballongvisparna och stativet. Om ni har ett stativ dvs, annars får man stå och hålla i elvispen och det är drygt.

Det kommer att stänka när man vispar med elvisp och det är även hett i början så ta på skyddskläder. Skydda även omgivningen som tapeter och andra känsliga prylar om dessa inte tål fettstänk.

Värm och smält bivaxet med oljan i metallbunken i vattenbad.

Värm vätskan med paraben och glycerolet i en liten glasbägare i vattenbad, vispa med lilla ballongvispen så parabenet löser sig med rosenvattnet.

När bivaxet är smält och innehållet i båda behållarna har samma temperatur så ska vätskan ner i det smälta bivaxet och oljan under kraftig vispning. Häll ner vätskan i salvan lite pö om pö.

Vispa nu tills blandningen är ljummen och homogen. Det ska inte separera. Man måste jobba ner crèmen från kanterna ner i övriga crèmen medan man vispar och för det behövs två händer, ena handen håller i bunken andra handen håller i slickepotten och rör ner från kanterna. Stativet håller i elvispen.

När det är så pass svalt att det fortfarande går att röra i crèmen men är inte stenhårt ska eterisk olja i.

Pytsa upp i en stor ren burk som är lätt att ta ur.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg