2014-06-26

Citrus Facial Scrub Dupe

Jag gillade originalet från Burt's Bees, men jag blev allergisk mot något efter ett tag så jag bestämde mig för att göra min egen version. Det är lite mindre råvaror i min version, mindre kryddpulver som ev skulle kunna vara orsaken till min reaktion. Men den doftar ändå ungefär likadant.

Citrus Facial Scrub INCI
Glycerin, sötmandelolja, sötmandelmjöl, havremjöl, sötapelsinskalspulver, rospulver, pecanskalpulver, grapefruktextrakt, muskotpulver, kryddnejlika blomme pulver, rosmarin bladextrakt, tokoferol, sojaolja, vatten, glukos, Parfum, rapsolja, natriumklorid, glukosoxidas, lactoperoxidas, geraniol, limonen.

Citrus Facial Scrub Dupe
50 ml mandelmjöl
50 ml havremjöl
1 msk pomeranspulver
2 msk pulveriserade rosenblad
3 msk glycerol
1 msk riskliolja
5 ml E-vitamin
6 dr apelsin
3 dr ros de mai

Gör så här
Blanda först i risklioljan med E-vitaminet och de eteriska oljorna.

Blanda mandelmjöl, havremjöl, pomeranspulver, pulveriserade rosenblad med glycerolet.

Rör ner oljeblandningen ner i degen.

Häll upp på burk.

Det här kommer att tjockna till efter någon dag. Då liknar det originalet ännu mer än när det är purfärskt.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg