2014-01-07

Rosa smultrondoftande tvål med hjärtan

Tänkte använda upp smultrondoften som jag har här hemma. Det är bara 10 ml men jag tror det räcker för en batch med rosafärgat smultrondoftande tvål.

Doften som jag ska använda är syntetisk.

Redskap
våg
mått
två termometrar
engångsplastglas, stora och små
slickepott
två ballongvispar, en liten och en stor
kastrull i rostfritt stål
stavmixer
bunke i metall med hällpip och handtag
brownie pan mold i silikon
bricka
tandpetare
klämflaska
skyddsutrustning som förkläde, engångshandskar och skyddsglasögon

Rosa smultrondoftande tvål med hjärtan
195 g palmfett
390 g olivolja
195 g kokosfett
97.5 g avokadoolja
24.3 g jojobaolja
97.5 g sheasmör

137 g kaustiksoda
300 g vatten
11 ml natriumlaktat

Doft
10 ml smultrondoftolja

Färg
Rött pigment utrört i mandelolja
30 ml rosa lera utrört i vatten

Gör så här
Väg upp oljorna och fetterna i en rostfri kastrull.

Värm fetterna.

Förbered formarna. Lägg brownie pan formen på en bricka.

Mät upp leran och det röda pigmentet i separata behållare.

Blanda till den röda pigmentblandningen med mandeloljan. Leran blandas bara med lite vatten till lagom konsistens.

Tillred luten under köksfläkten (fläkten ska vara på), rör ner kaustiksodan i vattnet, se upp för ångorna och ev stänk.

Lut är frätande.

Natiumlaktatet ska ner i luten.

När oljeblandningen och luten har ca 45ºC, ha i luten, rör först och kör sedan med stavmixern tills det spårar lätt.

För leran så ska det nu ner i tvålen, blanda med ballongvispen.

Var uppmärksam här! Häll över lite av tvålen i klämflaskan och färgsätt till önskad styrka med den röda färgblandningen. Jag gjorde så att jag satte fingret på pipen och skakade, när man skakar flaskan så pyser det gärna ur frätande tvål ur mynningen och gärna med små spurtar. Rikta inte pipen mot någon.

Doftsätt den resterande tvålmassan i kastrullen. Rör med ballongvispen.

Häll över den doftsatta tvålen i brownie pan formen. Här rekommenderar jag att man dunkar tvålen lite lätt i bordet så den jämnar ut sig och några ev luftbubblor kan komma till ytan. Använder man en mjuk siliconform som jag så är det lite svårt att åstadkomma utan bricka.

Ta klämflaskan och dutta ut prickar över tvålen.

Ta nu tandpetaren och dra den spetsiga ändan genom prickarna, dom förvandlas nu från prickar till hjärtan.

Isolera tvålen och dagen efter är den redo att skäras upp.

Hur det blev
Innan jag skar till tvålen.


Det blev en väldigt ljus rosa nyans på tvålen. Den kanske mörknar lite när den har fått mogna klart, vilket tar 4-6 veckor. Doften blev ganska svag, så till nästa gång kan det vara klokt att använda 15 ml smultron doftolja per kg fett. Leran som jag har använt är argiletz rosa lera.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg