2013-05-19

Svart vit tvål

Ville göra en tvål med svarta och vita ränder. Har aldrig gjort det tidigare.

Grundtvålsreceptet är från Soap queen. Det här tvålreceptet ska vara fuktighetsbevarande, dvs inte så uttorkande.

Då tvålen även ska vara vit är det bra att inte använda färgade oljor till den här tvålen. Då passar raffinerade och varmpressade oljor bra om de kallpressade oljorna är färgade. Olivoljan kan vara svår att hitta varmpressad så man får ta den billigaste olivoljan man kan hitta, den brukar inte vara så starkt grön i färgen.

Natriumlaktat hittade jag hos The Soap Kitchen, ingår inte i Soap Queens recept, har själv lagt till det, likaså färgen och doften. Natriumlaktatet hjälper till att göra tvålen hårdare då det är ett salt, praktiskt då man använt oljor som kan ge en mjuk tvål. Vad jag har förstått så hjälper den även till att göra tvålen drygare. Det här är första gången som jag använder den, ska bli intressant och se hur det blir.

Doften till tvålen valde jag citrongräs och rosenträ, jag tror inte att dessa kommer att missfärga tvålen. Jag har doserat med 6 % (vikt), vill man ha svagare doft är det bara att minska på de eteriska oljorna. För att göra det enkelt för mig själv har jag valt att doftsätta tvålen innan jag tillsatte luten, blir mycket att hålla reda på annars när det krisar med uppdelning av tvål som ska färgas i olika färger etc.

Leran har jag tillsatt för att det ska hjälpa att bevara doften i tvålen. Hoppas att det funkar lika bra den här gången som den gången jag doftsatte honungs- och bivaxtvålen med eterisk ingefära.

Totalt med vattnet kommer den här tvålen att väga ca 1816 g. Fyller upp två blockformar från Crearome.

Som vanligt har jag använt mig av 5 % rabatt.

Svart vit tvål
227 g palmfett
454 g olivolja
227 g kokosfett
113 g avokadoolja
28 g jojobaolja
113 g sheasmör

159 g kaustiksoda
425 ml vatten
2 tsk natriumlaktat (sodium lactate)

25 ml vit lera

Doft
35 g citrongräs, eterisk olja
35 g rosenträ, eterisk olja

Färg
10 ml titandioxid
18 ml aktiverat kol

propyl alkohol i sprayflaska

Redskap
Våg
mått
två termometrar
glasbägare
engångsglas
slickepottar
kastruller i rostfritt stål
stavmixer
små ballongvispar
limpformar, beroende på storlek
skedar
skyddsutrustning
handdukar

Gör så här
Väg upp oljorna och fetterna i en rostfri kastrull, men väg upp sheasmöret separat.

Värm oljorna och kokosfettet (utan sheasmöret) i en kastrull, när allt är smält tar man kastrullen från plattan och har i sheasmöret. Rör tills det har smält.

Mät upp alla pulver i separata behållare.

Tillred luten under köksfläkten (fläkten ska vara på), rör ner kaustiksodan i vattnet, se upp för ångorna och ev stänk.

Lut är frätande.

När luten har svalnat lite har man i natriumlaktatet.

Väg upp de eteriska oljorna i en glasbägare.

För titandioxiden och kolet så ska de blandas ut med lite av oljeblandningen var och en för sig, se till så att det inte blir några klumpar.

Ha i leran i oljeblandningen och kör lite snabbt med stavmixern.

När oljeblandningen och luten har ca 45ºC.

Ha i de eteriska oljorna i oljeblandningen, blanda ordentligt.

Ha sedan i luten, rör först och kör sedan med stavmixern tills det spårar lätt.

Häll över ca 900 g av tvålmassan till en annan kastrull eller en rostfri bunke.

Färga ena tvålmassan svart och den andra vit med färglösningarna. Man kan mixa med stavmixern för att minska risken för klumpar. Gå då från ljus till mörk med stavmixern. Se bara till att tvålen inte blir för tjock i konsistensen.

Börja fylla formarna med tvålen, använd två slickepottar, en för varje färg.

Man använder slickepotten på det sättet att man häller tvålen på slickepotten när man häller på nästa lager med tvål och på så sätt så ska inte den tvålen man häller på göra marmorerade mönster i tvålen. Det här gick inte så bra för mig då tvålen hann tjockna en hel del. Vilket resulterade i att det övre lagret tryckte undan den undre lagret så det blev lite U-format.

När man fyllt formarna kan man snygga till ovandelen på tvålen antingen med en sked eller en liten ballongvisp när tvålen har tjocknat lite. Slutligen sprayar man på propyl alkohol för att förhindra att ash bildas på ytan.

Isolera tvålen och dagen efter är den redo att skäras upp.

Dagen efter
Så här såg tvålen ut när före och efter att jag hade skurit upp den.







Något jag upptäckte dagen efter är att tvålen hade svettats och det var stora mängder. Först trodde jag att den hade skurit sig, såg att nåt var på gång med tvålen redan kvällen innan, sambon gjorde sig lustig över det hela men jag tyckte inte att det var nåt att skämta om.

Det som hade sipprat ut ur tvålen var vattenlösligt och det var inte frätande, kände mig fram här med fingrarna, jag misstänker att det var glycerin som hade lakats ur tvålen. Vad det beror på vet jag inte, i vanliga fall använder jag inte så här mycket vatten i ett recept, men jag ville vara säker på att gelfasen skulle gå hela vägen och då är det säkrats att ta lite mer vatten i lutlösningen. Sen var det här första gången som jag använt mig utav både propyl alkohol och natriumlaktat. Vet inte om alla dessa faktorer tillsammans plus att det nu är fuktigt ute som inne ev kan ha nåt att göra att det blev så här.

Det fanns iallafall inga vätskefyllda fickor i tvålen.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg