2013-03-03

Svart öltvål

Sambon ville ha en duschtvål som var snäll mot hans hud. Då tänkte jag att en svart öltvål kanske kunde vara nåt att testa.

Öl ska ge rikligt med härligt lödder till tvålen, det som orsakar det är sockret i ölen samt så lugnar ölen huden om den är känslig, för den lugnande effekten har man humlen att tacka för.

För att få den svarta färgen i tvålen hade jag tänkt använda aktiverat kolpulver, den ger mer än bara färg till tvålen, det speciella med aktiverat kol är att den är bra för irriterad hud.

Ölen till den här tvålen är en mörk lager, eftersom tvålen ska vara svart så tänkte jag att då kan man lika gärna ta en mörk öl. Vilken typ av öl som är bäst till tvål är nog en smaksak, kanske ger mörk öl mer lugnande effekt på huden, vad vet jag, man måste testa sig fram. Nästa gång kanske jag provar en ljus öl för att se om det är någon skillnad. Ölen kommer att missfärga tvålen oavsett vilken typ man väljer, ju mörkare öl desto mörkare tvål får man.

Innan man börjar måste man få bort all kolsyra och alkohol ur ölen. Jag gjorde så att kvällen innan så hällde jag upp ölen i en tillbringare så kolsyran skulle hinna försvinna. Morgonen efter kokade jag upp ölen under ca 5 minuter så även alkoholen skulle försvinna. Jag tillsatte sedan vatten till den kokta ölen för att kompensera för all vätska som hade försvunnit vid kokning, man vill ju kunna upprepa experimentet senare om tvålen var en dunder succé.

Olivoljan ger en väldigt hudkonditionerande tvål och ger småbubbligt lödder med andra ord bra för känslig hy. Tvål på enbart olivolja ger en väldigt (mjuk) slemmig tvål som kan vara svår att skölja bort. Tvålen förblir slemmig även efter flera års lagring, även om jag sett källor där de påstår att tvålen blir hårdare ju äldre tvålen är. Oljan kan vara bra att kombinerar med andra oljor eller fetter som ger en hårdare tvål.

Avokadooljan är också hudkonditionerande och bra för känslig hy så länge man inte är allergisk mot oljan. Kanske lite dyr att ha i tvål men datumet höll på att gå ut så jag tänkte att det här e ett ypperligt tillfälle att testa hur den är i tvål. För mycket avocadoolja ger en mjuk tvål och ska kombineras med fetter/oljor som ger hårdare tvål.

Kokosfettet ger stora bubblor och ger lite hårdhet till tvålen. Tvål på enbart kokos är inte kul, man får en otroligt nästy tvål, bättre att ha i kokosfettet i mindre mängd för stora bubblor och ha i fetter/oljor som ger en mer hudvänlig tvål.

Palmfettet ger stabila bubblor och en väldigt dryg och hård tvål. Man vill ju att tvålen ska räcka länge.

Receptet nedan ger en tvål på 1421 g men slutvikten kommer att landa på ca 1100 g när vätskan i tvålen har dunstat, varav 1 kg är fettdelen. Det är 5 % rabatt på det här receptet och jag har inte tillsatt någon doft då jag ville göra en så mild tvål som möjligt.

Svart öltvål
200 g olivolja, raffinerad
200 g avokadoolja, kallpressad
200 g kokosfett, raffinerad (silverpaketet i mataffären)
400 g palmfett
1 msk aktiverat kolpulver

281 ml kokt mörk lätt öl som är kompenserad med vatten
140.5 g kaustiksoda

Redskap
kastrull
stavmixer
två termometrar
mått och våg
rostfri metallbunke med hällpip
slickepott
visp
form

Gjorde så här
Mätte upp fetter och oljor i en kastrull. Värme upp det hela så alla fetterna smälte, kylde sedan ner till 45ºC.

Blandade kaustiksodan med ölen i den rostfria metallbunken, kaustiksodan ska ner i ölet under konstant omrörning, men inte all kaustiksoda på en gång utan i omgångar. Använd termometern. Jag hade ölen nedkyld i ett vattenbad på spisen (med fläkten på) för att det inte skulle bli överhettat. Akta er för ångorna och se upp för eventuella stänk. Det är inget fel på ölluten om det luktar som nåt som har växt i ett mikrobiologiskt lab, det ska lukta så.

Det aktiverade kolet rörde jag först ut i oljorna med stavmixern.

När både oljorna och ölluten hade en temperatur på 45ºC så började jag röra ner ölluten ner i oljorna. När allt var blandat körde jag igång stavmixern och körde tills tvålen spårade ordentligt.

Sedan hällde jag upp tvålen i formar och isolerade dom.

Återkommer med bilder imorgon.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg