2012-12-27

Cupcake badbomber


Fick för mig att jag skulle prova på att göra cupcake badbomber.

För att få till toppingen så har jag förstått att det krävs nåt som heter Meringue powder och på svenska heter det äggvitepulver som även innehåller lite olika tillsatser som stärkelse, gummi arabicum, etc och något som heter Cream of Tartar.

Cream of Tartar är helt enkelt vinsten på svenska.

Hittade ett recept som verkade lite intressant hos Soap queen och jag tänkte prova att göra liknande badbomb cupcakes, fast utan SLS (sodium laureth sulfate). Anledningen till att jag undviker SLS i det här fallet är för att jag inte tycker om skum när jag badar, sedan försöker jag undvika SLS så bra det går. Sitta i ett bad och marinera kroppen i SLS låter inte så lysande. Skummet gör att badvattnet aldrig svalnar plus med en massa läskigt skum guppandes på ytan gör att jag lätt får panik.

Det är inte säkert att det funkar att käckt byta ut SLS mot florsocker, men det tänkte jag nu testa.

Det här ska förhoppningsvis bli fyra fina badcupcakes med panduro hobbys cupcake formar i silikon.

Tänk på att redskapen kan suga åt sig doft och färg beroende på materialet. Ha gärna en uppsättning redskap åsidosatt till just hudvårdsprodukter p.g.a. detta så ni inte bakar med pryttlarna efteråt och det visar sig att det smakar parfym om bakverken.

Redskap
Metallbunkar i rostfritt stål
Mått i rostfritt stål
Elvisp
Muffinsformar eller annan typ av form
Liten ballongvisp, nickelsäker
Slickepott
Spritspåse
Engångshandskar

Recept på själva badbomberna
118 ml citronsyra
236 ml bikarbonat
17 ml turkisk rödolja
doft och badbrusfärg

Frostingen
118 ml Meringue powder
39.5 ml varmt vatten
39.5 ml jojobaolja
158.5 ml florsocker (borde vara samma sak som amerikanernas powdered sugar)
2.5 ml Cream of Tartar (även kallat för vinsten på svenska)
138 ml SLS (i pulverform) men jag ska använda mer florsocker istället
doft och färg

Gör så här
Preparera formarna.

Först fixar man själva badbomben.

Blanda citronsyra och bikarbonaten i en stor metallbunke. Ta på handskarna och blanda med fingrarna. Det är viktigt att att alla klumpar försvinner.

Blanda i färg, doft. Jag tillsatte ca 90 dr av en eterisk doftblandning från Crearome som heter Feng shui Kraft och Glädje. Den luktar citrusig och för att matcha doften tillsatte jag ca 8 dr gul badbrusfärglösning.

När doft och färg är ordentligt blandat i pulverna häller man i den turkiska rödoljan. Mosa massan med handskförsedda fingrar.

Tryck ner i formarna. Tryck riktigt hårt. Toppen ska inte vara plan utan bukta uppåt så det blir som en liten kulle. Kullen underlättar att få till toppingen.

Frostingen
Blanda meringue powder och varmt vatten i en metallbunke. Blanda först försiktigt och öka sedan hastigheten successivt tills medelhastigheten är nådd med elvispen. När allt pulver är blandat ska resten av ingredienserna i, dvs jojobaoljan, florsockret, cream of tartar och ev SLS eller använd mer florsocker.

OBS! Kör inte direkt med elvispen utan blanda nu med slickepotten så allt pulver blir blandat med smeten. Ha nu i doften. Kör nu på lägsta hastigheten med elvispen tills allt är blandat. I början var allt ganska grynigt för mig, men det gav med sig efter några minuter med elvispen.

När allt är blandat ska färgen i.

Vispa på medelhastighet i några minuter. Se till att all frosting har fått färg, skrapa ner smet från kanterna så det blir ordentligt blandat.

Fyll sedan spritsen med frostingen och spritsa badbomberna.

Låt cupcakesen torka i 1 dygn eller mer. Frostingen ska bli riktigt hård.

Anm.
Man kan tillsätta mer vatten till receptet om man vill ha lösare konsistens på frostingen. Jag körde med en vanlig elvisp utan stativ och det gick ganska trögt för den, men trots det tillsatte jag inge extra vatten. Det kanske går lättare med en riktig hushållsassistent när man gör det här som har mer kraft, men jag ville inte riskera att bunken till mitt stativ blev parfymerat eller missfärgat så jag höll elvispen i handen och körde i en metallbunke och det var riktigt jobbigt då det var så seg konsistens på frostingen. Jag rekommenderar verkligen att ingen försöker vispa till frostingen för hand.

Frostingen sjönk ihop lite grann efter spritsningen, kan bero på för att jag inte använde SLS utan substituerade med florsocker istället.