2012-11-10

Rosendoftande badbomb

Cracked heart

Det här blir en badbomb.

Till det här så provade jag att göra olja mindre fet genom att tillsätta lite oxypon till det. Förhoppningsvis blir det inte lika mycket olja som flyter på ytan när jag badar sen.

Jag tog 2.5 ml oxypon och blandade med 97.5 ml jojobaolja. Man kan använda vanlig olja om man så önskar, men se upp med olivolja och turkiskrödolja. Både olivolja och turkiskrödolja får badbomben att börja växa och bubbla innan man hinner använda den.

Rosendoftande badbomb
1 dl bikarbonat
0.5 dl citronsyra
0.25 dl havssalt, medium grovt
5 rosenbladsknoppar (valfritt)

10 ml oljeblandning
några droppar röd badbrusfärg

5 dr rosenträ
5 dr bergamott
3 dr geranium

hjärtformad tvålform
engångshandskar

Gör så här
Lägg eventuellt i rosenknopparna i formen.

Blanda bikarbonaten och citronsyran med händerna. Det är viktigt att alla klumpar försvinner.

Använd gärna handskar, blandningen sliter på både naglar och händer annars. Av friktionen. Sedan är det betydligt mer hygieniskt att använda handskar.

Blanda i saltet.

Blanda i oljan. Använd händerna och gör som vid pajdeg.

Ha i färg, blanda ytterligare med händerna.

Ha i eteriska oljor blanda igen.

Ha nu över massan ner i formen. Och gör inte som jag. Jag gjorde inte baksidan platt utan den buktade uppåt och därmed gick badbomben itu.

Pressa riktigt hårt.

Låt badbomben vila i 15 minuter innan den tas försiktigt ur formen.

Låt den sedan torka i 8 h innan den används/stoppas ner i en glasburk.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg