2012-09-23

Olivtvål

Gjorde olivtvål i dag. I vanliga fall brukar jag använda enbart olivolja men jag har tröttnat på slemmig tvål så den här gången tog jag och provade ett "Favorite castille" recept från millers homepage som har kokosfett i sig men inget palmfett.

Som vanligt när jag gör tvål med olivolja använder inte jag den kallpressade varianten. Det tar längre tid att spåra med kallpressad olivolja och alla godsaker i oljan har troligtvis förstörts när tvålen är klar.

Med andra ord är det bortkastade pengar att köpa dyr kallpressad olja när man gör tvål.

Halverade receptet då jag inte har behov av 30-40 st tvålar.

Olivtvål
1049 g olivolja, varmpressad billig olja
198.5 g kokosfett, raffinerad som finns i mejeriavdelningen i vilken matbutik som helst

340 g vatten
170 g Nitors kaustiksoda, är en ren kaustiksoda utan metallpartiklar

För instruktioner gå hit.

Nu delade jag upp tvålen i två byttor efter att tvålen hade spårat, en som jag doftsatte med vaniljdoft och vaniljpulver den andra doftsatte jag med 15 ml bergamott (jag kör alltid med bergaptenfri), 15 ml lavendel fine population och 50 ml pulveriserade lavendelblommor som jag blandade i tvålen och sedan strösslade jag hela lavendelblommor ovanpå tvålen.

Vilken lavendel variant på oljan man tar är en smaksak, den här jag använder är mjuk och len i doften och är inte ett dugg kamferaktig. Personligen tycker jag att en bra lavendelolja ska vara fransk och gärna av den dyrare sorten. Ju billigare lavendelolja man köpt desto mer luktar den av kamfer har jag märkt. Men gillar man kamferaktig doft på lavendeln som är lite stickig så kör man på det spåret.

Till vaniljtvålen använde jag en tvålform som jag köpt från olea naturtvålar därifrån köpte jag även vaniljdoften. Vaniljdoften var väldigt söt och karamellig när jag luktade direkt från flaskan, får se hur den artar sig i tvålen. Olea naturtvålar har en mängd olika doftoljor att välja på samt flera roliga formar som är användbara när man gör tvål och massagekakor. Lavendeltvålen stöpte jag i en blockform som finns att köpa från Crearome.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg