2012-09-22

Att färga håret med henna

Tänkte jag skulle gå igenom hur jag färgar mitt hår med henna. Jag har färgat håret med henna de senaste 16-17 åren och har lite erfarenheter inom området.

I början använde jag lawsonia hennan som då var oerhört prisvärd, 25 kr för en 100 g förpackning. Det var bara att blanda med hett vatten, låta sörjan dra över natten och sedan klaffsa i rent hår och lät det verka i ca 30-45 minuter. Med riktigt rött hår som resultat. Den lawsonia hennan jag köpte i Stockholm för ett tag sedan var en ren flopp, fick lite gula skiftningar bara. Annat var det förr.

Besviken ja, men jag har däremot fått riktigt bra resultat av jamila hennan som jag köper från henna boy.

Det jag köper där är en variant som heter jamila henna och är egentligen till för detaljerade hennatatueringar. Den är väldigt finkornig, ger mycket färg och är lätt att skölja ur. Henna boy har fler varianter att välja mellan, jag har bara provat jamila varianten. De olika varianterna av hennan ger lite olika nyanser av röd färg till håret. Man får helt enkelt prova sig fram till vilken henna som passar ens hår och smak om man inte var nöjd med den första man testade.

Andra varianter av henna som jag har provat är crearomes henna, den är väldigt grovkornig (som sand) och ger dåligt med färg till håret. Jag har även provat en annan typ av henna som kommer i flera nyanser, kastanjerött, svart och några andra röda nyanser inkl. blont. Jag tror jag har köpt den som ska ge kastanjefärgat hår, jag tror inte den består av 100 % ren henna utan en blandning av olika örter inkl henna. Den ger inte den typiska röda henna nyansen på mig och henna färgen mattas av efter ett tag. Man får en dassig färg av den.

Redskap
Plastbunke
Silikonbelagd visp
hårfärgningspensel
plasthandskar
plasthätta
handduk och säkerhetsnålar

Recept
1 hel påse (jamila) henna
citronjuice, antingen färsk eller från flaska, så mycket man tycker krävs
1 msk olivolja (ska i dag 2)

Dag 1
Blanda allt utom olivoljan och låt dra över natten.

Dag 2
Blanda i 1 msk olivolja i hennageggan precis innan det är dags att färga barret.

När jag färgar håret gör jag så att jag först tvättar håret ordentligt två gånger med schampo, torkar det lagom torrt. Sedan tar jag en pensel som är till för hårfärgning och kladdar in hennan i håret i sektioner.

Låter det verka i 2 h med en handduk runt håret. Ibland har jag använt plasthätta men det är inte alltid jag har en sån hemma och jag tycker det funkar rätt så bra utan den.

När 2 h har gått är det bara att skölja ur och tvätta håret försiktigt. Håret har vid det här läget inte fått sin optimala färg än men det kommer att vara åt det röda hållet beroende på hur din ursprungliga hårfärg är.

Sedan ska man vara beredd på att håret kommer att stinka vidrigt hö i ca en vecka, men det för med sig någonting gott så det är bara att stå ut. Ju mer håret luktar/stinker desto bättre har färgningen tagit.

För bästa resultat ska man helst vänta tre dagar innan man försöker sig på att tvätta håret efter en hennafärgning. Det är för att oxideringen av färgen ska bli komplett, så den blir stabil och mer fyllig. Färgen kommer att mogna under dessa dagar.

Detta är anledningen till att man använder citronjuice som vätska istället för vatten, det behövs nåt surt för att få ut den röda färgen ur hennan så det kan sätta sig i håret.

Sedan när dessa tre dagar har gått kan man tvätta håret hur mycket man vill.

Obs!
Viktigt att undvika metallbunkar, metallvispar och andra redskap i metall om man vill lyckas med färgningen. Använd plastbunkar och silikonbelagda vispar eller plastredskap, metallen förstör hennan och det är inte säkert att man får rött hår.

Citronjuicen kan svida lite i hårbotten, men det är övergående. Hårbotten mår bra av citronjuicen och blir mindre kliig.

Vill man ha starkare färg kan man låta hennan sitta i längre i håret.

Kaffe fyller ingen funktion när man färgar håret med henna. Det får bara hennan att stinka.

Henna är en permanent hårfärg och kan ställa till med problem om man gillar att färga håret i olika färger ofta. Tänk till innan så slipper du problem senare.