2012-03-16

Rasullera

Är man känslig för tensider så är det här något att prova.

Den finns i två former av leran (om man inte räknar färdigblandad), pulver och bitar.

Med denna lera kan man tvätta kroppen, tvätta håret, tvätta ansiktet (som lerosett) och även använda som vanlig ansiktsmask.

Har man fet hy är den super. Innan jag upptäckte burts bees rengöringskräm med kamomill använde jag hemmagjord lerosett, det var min morgon rengöring).

Leran suger upp flott bra samtidigt upplever jag att den torkar ut huden mindre än vanlig grön lera.

När jag blandar i ordning den tar jag en liten burk på 30 ml, fyller den med vanligt kallt kranvatten och har i lagom många bitar av rasulleran. Så man får en konsistens som man själv gillar(man lär sig hur mycket man ska ta av bitarna). Detta görs helst på kvällen, så är den färdig att användas på morgonen. Ibland är bitarna svårlösta.

En burk på 30 ml räcker ungefär en vecka för mig. Och så länge upplever jag att den håller utan konserveringsmedel, så länge man inte tillsätter annat som glycerin etc. Man känner på lukten om det har gått åt skogen. Det ska bara lukta lera.

Sen på morgonen tar jag en klick på fuktat ansikte och rufsar runt med det (undviker ögonen). Vill man ha en lermask effekt låter man den ligga på i ca 5 min (eller så länge man själv vill).

Håret
Jag har provat att använda leran till håret (innan balsammetod tiden). Jag blev ingen större fan av att använda den som schampo substitut.

I mitt hår var leran svår att få bort. Även om jag tyckte att jag hade sköljt ur allt så kändes håret strävt och pudrigt som om det låg lera kvar på hårstråna. Plus jag fick en lätt styling effekt som jag inte riktigt gillade. Håret stod åt alla håll och kanter.

Kroppen
Sen har jag också provat att använda den istället för duschtvål och till det fungerade den utmärkt. Var lite annorlunda upplevelse att tvätta sig med lera istället för nåt som skummar.