2012-03-16

Nyponfröolja

Rosa affinis rubiginosa

Mycket torr olja.

Innehåll
Palmitinsyra ~3-8 %, stearinsyra 2 %, oljesyra 13-19 %, linolsyra 48 %, alfalinolensyra 25-35 %, E-vitamin 0.06-0.09 %, retinsyra 0.0001 %.

Användning
Jag använder den kallpressade varianten så jag får med så mycket nyttigheter som möjligt.

Den här oljan har en gyllene rödfärg och innehåller bland annat retinsyra (A-vitaminsyra) dock i mikroskopisk mängd. Oljan tillhör en av dom torrare oljorna, det gör den samtidigt känslig för oxidation och har kort hållbarhet och ska därför förvaras i kylen.

Det finns lite olika givar angående hur man ska använda denna olja. Jag har sett råd om att man inte ska använda den ren över hela ansiktet då den kan orsaka igenkloggade porer. Jag själv kan skriva på om denna effekt då jag fet hy och fick problem med pormaskar. Däremot så funkar den att användas ren som punktbehandling av kråksparkar utan problem.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg