2012-03-16

Uppiggande badsalt


När det är mörkt och hemskt ute behöver man nåt som gör en glad.

Detta badsalt luktar smaskig citrus och gör en på gott humör.

Här behöver man inte färga badsaltet, det gör de eteriska oljorna åt en. Ringblommorna tillsatte jag för att saltet skulle se lite fräschare ut i förpackningen. Kan uteslutas om man så vill.

Nåt som kan vara bra att tänka på när man tar uppiggande bad är att vattentemperaturen helst inte ska överstiga 34ºC. Har man varmare än så blir man dåsig och har motsatt effekt.

Uppiggande badsalt, dosera 0.5 dl badsalt till ett bad. Ger totalt 6 härliga bad.
1.5 dl havssalt, grovt
1.5 dl bittersalt (epsomsalt)
lite ringblommekronblad
24 dr apelsin
24 dr bergamott (jag använder bergaptenfri bergamott)
6 dr citron
6 dr benzoin

Gör så här
Jag gör så här att jag mäter upp allt i en bägare/stålbunke och rör om ordentligt. Jag undviker plast då den tar åt sig doft och sprider den vidare till maten.

Sedan är det bara att hälla över saltet i en fin burk eller flaska.

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg