2012-03-16

Cold cream

Här har jag använt ett cold cream recept från shenet som jag bytte ut några ingredienser i och la till andra.

Tog riskliolja istället för mandelolja, till rosenvattnet tillsatte jag glycerol och paraben. Annat som jag tillsatte var rosmarin antioxidant och lite eteriska oljor.

Cold cream
Oljefasen
25 g bivax, gult
99 g riskliolja

Vattenfasen
69 g rosenvatten
6 g glycerol
1 g paraben
8 dr rosmarin antioxidant
eteriska oljor

Gör så här
Väg upp allt.

Värm vattenfas och fettfas för sig upp till 70ºC.

Häll vattenfasen ner i fettfasen långsamt under vispning, använd elvisp med endast ena vispen i. Och under tiden så satt elvispen i sitt stativ så jag slapp hålla i den.

Vispade tills det hela hade svalnat (till 25ºC).

Sedan hade jag i rosmarin antioxidant och eteriska oljor.