2012-03-16

Aloe vera

Aloe barbadensis

Aloe vera har varit ganska omdiskuterat i ett tiotal år nu. En del verkar tro att aloe veran är rent mumbo jumbo och andra tror att den kan fixa allt. Men man ska försiktig med att tro på allt man läser.

Innehåll
Upp till ~97 % vatten, sedan innehåller den även, polysackarider (glucomannan), saponiner, enzymer, garvämnen, steroler, salicylsyra, aminosyror, allantoin, mineraler, spår av vitaminer.

Om jag har förstått allt rätt så är enzymerna som står för den bakterie-/svampdödande egenskaperna. Enzymerna lär förstöras om pH:t ändras.

Polysackariderna och då främst glucomannan ska sedan stå för fuktbindande egenskaperna.

Vad jag har använt den till
Här hemma har jag använt den främst när jag bränt mig i solen, men även när jag bränt mig på andra varma saker, som strykjärn etc.

Jag har då använt ett gel som jag gjort på saften som jag strukit på det utsatta området. Så länge det brända är fuktat av gelen så känner inte jag av brännan. Men så fort det torkat har smärtan kommit tillbaka och då har man varit tvungen att kladda på med mer gel igen.

Jag har även använt aloe veran i diverse produkter, som ansiktsmasker, ansiktscrèmer (i tredje fasen), hårgelé.

Vad aloe sägs vara bra för (utvärtes)
Rynkor, eksem, ärr, infektioner, acne, sår, svamp, insektsbett/sting, vårtor, strålskador.

Listan kan säkert göras lång. Det finns nog effektivare medel mot vårtor än aloe vera.

Att man i en studie finner att den är bra mot strålskador och en annan studie att den inte är så värst effektiv mot strålskador kan ha att göra med att de inte har använt samma typ eller kvalitet av aloe vera. Det är stor skillnad på juice från koncentrat och juice direkt från växten och vilken typ av aloe vera man använt. Det är även skillnader på vart aloe veran har växt, klimatet och jordmån har stor betydelse för kvalitén på aloe veran.

Aloe vera i hudvårdsprodukter
Jag har provat med aloe vera i hud- och hårvårdsprodukter, jag har inte märkt någon jätte skillnad hur håret eller huden har känts de gånger jag uteslutit aloe veran respektive haft med den.

Aloe veran är känslig för upphettning och att ha den i ansiktscrèmer och andra lotions har känts lite döfött då allt aktivt (främst enzymerna) lär denatureras vid upphettningen. Jag har gärna använt aloe veran i hög koncentration i dessa produkten och för det krävs det att man ersätter vattnet i produkten med aloe veran och det är inte så smart. Alternativet är att ha i aloe veran i produkten när man fått ner tempen på produkten, men då kan man inte använda så stor mängd aloe vera.

Då är det bättre att ha aloe veran i ansiktsvatten, shake-lotions, geler, flytande tvålar (om inte pH och tensider sabbar den), ansiktsmasker och i andra varianter där man inte upphettar produkten. Vilket man gör vid tillverkning av lotions och crèmer. Där upphettar man vatten och oljefasen till 75ºC minst och det är lätt hänt att man råkar nå temperaturer som 80ºC.

Starka garvämnen kan vara bra att undvika att blanda aloe veran med. Har själv provat göra ansiktsvatten på aleo vera tillsammans med hamamelissglycerit, jag ville ha ett sammandragande ansiktsvatten då jag har fet hy. Jag fick en utfällning av nåt som antagligen var proteiner (enzymerna) på bottnen i flaskan. Såg riktigt sunkigt ut.

Det enklaste sättet att använda aloe veran på är att ta det helt rent. Ta lite på en bomullsrondell och behandla området.

Vad aloe vera sägs vara bra för (invärtes)
Magsår, magkatarr, halsont, den är även milt laxerande. Sedan är jag lite tveksam till om den verkligen motverkar diabetes och höjda blodfetter, den här informationen lät väldigt preliminärt för mig och jag har inte läst artikeln så jag kan inte bedöma trovärdig den är.

Livsmedelsverket har haft lite åsikter om att aloe veran sålts som kosttillskott då det innehåller knappt några vitaminer eller mineraler. Ibland har tillverkarna tillsatt lite C och E-vitamin.

Men aloe vera är rätt så säkert att använda förutsatt att man inte är allergisk mot den. Den är inte giftig på nåt sätt och tycker man att man mår bra av den anser jag att man kan fortsätta med det. På sin höjd är den laxerande.

Källor
egen erfarenhet
Shenet
Stora boken om örter - Richard Mabey, mfl.
Aloe vera - Benny Bøgesko, Biologisk naturkraft
Aloe vera - Litet häfte från Hälsoresor